Vinkit sosiaaliseen mediaan vuodelle 2018

Vinkit sosiaaliseen mediaan vuodelle 2018

27.10.2017

 

Matkapuhelimen käyttö laajenee kovaa vauhtia. Pöytäkoneella surffailu on jäänyt huomattavasti vähemmälle ja puhelimen käyttö on lisääntynyt. Tämä näkyy myös monen asiakkaamme kotisivun kävijäraporteista. Sosiaalinen media vie paljon valveilla olevaa aikaamme, vuoden 2017 aikana, videokippien julkaisu sosiaalisessa mediassa on ollut räjähdysmäisessä nousussa. Live-stream videoiden myötä, Instagram ja Snapchat ovat kasvaneet reippaasti. Meillä on vielä pari kuukautta ensi vuoden alkuun, ja nyt on paras aika suunnitella vuoden 2018 sisältösuunnitelma. Seuraavat asiat tulevat olemaan vuoden 2018 kuumimmat some trendit.

1. Videoiden vaikutus kasvaa

Videoihin reagoidaan herkemmin tykkäämällä ja kommentoimalla, ne lisäävät kiinnostusta, tweetataan useammin, niitä jaetaan enemmän, varsinkin Facebookissa. Live stream-videot, kuten Instagram stories ja Snapchat antavat Sinulle uusia mahdollisuuksia integroida videot nykyiseen sosiaalisen median strategiaan. Videoiden sisällyttäminen sisältöihin, kuten blogeihin, e-kirjoihin sekä uutiskirjeihin joita tuotatte, tulee olemaan tärkeää vuoden 2018 aikana.
Yli 200 miljoonaa ihmistä käyttää Instagram storiesia joka kuukausi. Snapchatin käyttäjiä on noin 150 miljoonaa. Instagram Stories on vain vuoden vanha, tällä vauhdilla, puolet kaikista Instagramin käyttäjistä tulevat käyttämään stories-toimintoa vuoden 2018 loppuun mennessä.

2. Lyhytikäinen sisältö

Sisältö jonka näkee vain 24h, on noussut nuorison keskuudessa suureen suosioon. Sisältö joka poistuu lyhyessä ajassa kuulostaa ehkä pelottavalta, mutta siinä on paljon potentiaalia, sitä ei kannata olla huomioimatta.

Edut:

– Lyhytikäinen sisältö nähdään paljon aidompana, kuin sponsoroidut ilmoitukset tai mainokset, joissa yritetään saada ihmisiä ostamaan
– Kun sisältö katoaa lyhyen ajan sisällä, reagoivat asiakkaat nopeammin siinä pelossa, että tarjous loppuu
– Käyttäjillä on helpompi päästä käsiksi sisältöön Snap- ja QR koodien avulla

3. Live chat

Live chat kotisivuilla, tekee asiakaspalvelusta nopeampaa ja helpompaa. Chatbot on sovellus, jonka tarkoitus on luoda mielikuva siitä, että keskustelet oikean ihmisen kanssa. Chatbot on käytettävissä 24/7 ja auttaa vahvistamaan asiakassuhteitasi. Nykypäivän asiakkaat ja varsinkin nuoret, ovat tottuneita saamaan vastauksen välittömästi. Facebook messenger on yksi tavallisimmista tavoista kommunikoida Chatbotin kautta ja toimii todellakin moitteettomasti. Asiakas saa nopeita ja persoonallisia vastauksia, he voivat kommunikoida yrityksen kanssa puhelimen välityksellä missä tahansa.

Tiesitkö, että 45.8% asiakkaista on mieluiten yhteydessä yritykseen viestien kuin sähköpostin kautta.

 

4. Keskity sukupolveen z

Viime vuosina olemme keskittyneet Millenium-sukupolveen. Mutta nyt alkaa aika, kun seuraava sukupolvi alkaa vaikuttamaan ostoon, nimittäin sukupolvi Z. Uusi sukupolvi on kasvanut internetin ja älypuhelimien kanssa. He ovat tottuneita tekemään ostokset verkkokauppojen kautta ja saamaan palvelua heti. Heillä on korkeat vaatimukset ja vähän kärsivällisyyttä odottaa hitaasti aukeavia verkkosivustoja.

Kohta on aika, kun sukupolvi Z alkaa tienaamaan omat rahansa, he ovat monen yrityksen potentiaalinen kohderyhmä. Nyt kannattaa suunnata markkinointi Millenium-sukupolven lisäksi myös Z-sukupolveen.

Seuraavat taktiikat toimivat sosiaalisessa mediassa Z-sukupolveen:

1. Kehota heitä olemaan sosiaalisia vaikuttajia. Auta heitä rakentamaan heidän omaa tavaramerkkiään samalla, kun he vahvistavat omaasi.
2. Ole mahdollisimman aito, ota spontaaneja kuvia sekä videoita. Anna asiakkaidesi nähdä kulissien taakse ja valitse edustaja, johon sukupolvi Z voi samaistua.
3. Kun sinulla on laatutuote, anna sosiaalisen median vaikuttajat puhua tuotteestasi. Se vaikuttaa varmasti.
4. Älä näytä vain hienoa julkisivua, käytä sitä hyväksesi. Anna uuden sukupolven auttaa sinua luomaan videoita ja tarinoita, jotka kertovat hyvästä työstänne. Sukupolvi Z on innovatiivinen ja kekseliäs. He valitsevat kirjoittamisen sijasta näyttämisen, ja tekevät sen sosiaalisessa mediassa, missä heidän vanhempansa ja isovanhempansa eivät ole.

5. Älä kuitenkaan unohda Millenium-sukupolvea – satsaa persoonalliseen sisältöön.

Vaikka satsaaminen tulevaan sukupolveen on fiksua, ei kuitenkaan kannata unohtaa aikaisempia sukupolvia. He ovat skeptisiä perinteiseen mainontaan ja haluavat nähdä vaihtoehtoisia tapoja saada viesti perille. Kaikki kohderyhmät, ikää katsomatta, haluavat nähdä sisältöä joihin he voivat samaistua, joka on henkilökohtaista ja ratkoo heidän ongelmansa. Me palaamme sisältömarkkinoinnin ytimeen. Opi tuntemaan kohderyhmäsi ja mieti, millaisia persoonia he ovat. Minä ikäisiä he ovat, sukupuoli, koulutus, tulo, missä he asuvat ja heidän kiinnostuksen kohteet. Satsaa aina aikaa siihen, että mietit, jos tuottamanne sisältö vetää puoleensa juuri teidän kohderyhmäänne, anna sisällölle lisäarvoa. Persoonallinen sisältö kiinnostaa eniten, satsaa siihen.

HUOM! Ennuste vuoteen 2020 mennessä on se, että Facebookia tullaan käyttämään ainoastaan älypuhelimen kautta. Satsaa verkkosivuun, joka on mukautettu älypuhelimelle, niin linkittäminen kotisivulta helpottuu.
Antakaa itsellenne aikaa vuoden 2018 sosiaalisen median strategian miettimiseen. Sosiaalinen media on kustannustehokkain markkinointikanava, hyödy siitä.

Viktoria Forsberg
Yrityksen perustaja & toimitusjohtaja

Soita Viktorialle 0447812428 tai lähetä sähköpostia viktoria@segermarketing.fi

Lue lisää:

ILMAINEN SOSIAALISEN MEDIAN OPAS

Tilaa ilmainen someopas ja saat 8 yksinkertaista vinkkiä siihen kuinka hyödynnät somekanavia.

Tarvitsetko apua yrityksesi sosiaalisen median päivityksissä?

Olemme sosiaalisen median ja brändäyksen ammattilaisia ja autamme mielellämme teitä! OTA YHTEYTTÄ!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.