Miten nettisivujen suunnittelu tulisi aloittaa? Vai tarvitseeko yritykseni edes nettisivuja?

Miten nettisivujen suunnittelu tulisi aloittaa? Vai tarvitseeko yritykseni edes nettisivuja?

Miten nettisivujen suunnittelu tulisi aloittaa?

Vai tarvitseeko yritykseni edes nettisivuja?

1.11.2017

 

Nettisivusto on välttämätön yrittäjille ja yrityksille – eli kaikille, jotka myyvät tuotteita tai palveluita. Potentiaalisten asiakkaiden tulee löytää yrityksesi hakukoneen, kuten Googlen, avulla, huolimatta muista käytössäsi olevista markkinoinnin keinoista ja kanavista. Vaikka et myisi tuotteita/palveluita suoraan netissä, on nettisivu tärkeä osa asiakkaiden tavoittamista. Se antaa lisäinformaatiota yrityksestäsi, asiantuntemuksestasi ja tuotteistasi, joiden avulla vakuutat mahdolliset uudet asiakkaasi ammattitaidostasi ja tuotteidesi laadusta. Yksinkertaisesti – hyvä sivusto vahvistaa asiakkaiden luottamusta palveluitasi ja tuotteitasi kohtaan ja antaa heille mahdollisuuden ottaa yhteyttä eli kommunikoida kanssasi.

Mikä on sivustosi tavoite?

 

Ensimmäinen askel nettisivusuunnittelussa on päättää mitä sivustolla tavoitellaan eli miksi se tehdään. Lähestymistapa voi olla yksinkertainen eli uutta sisältöä tuotetaan tasaisin väliajoin ja potentiaalisille asiakkaille informoidaan tuotteista ja palveluista mahdollisimman selkeästi ja mielenkiintoisesti.

Toisaalta saatat haluta kertoa sivustolla syvällisemmin yrityksestäsi ja sen arvoista. Voit myös tarjota hyödyllistä tietoa asiakkaillesi esimerkiksi blogin muodossa. Blogissa mahdollistuu myös keskustelun käyminen asiakkaan kanssa ja se voi olla osa sosiaalisen median markkinointistrategiaasi. Tällöin tuotat sisältöä, joka on hyödyllistä asiakkaallesi, mutta ei välttämättä aina suoraan markkinoi tuotteitasi. Teet silloin sisältömarkkinointia. (Josta kirjoitimme jo aiemmin.)

Sisältömarkkinoinnilla ja sosiaalisessa mediassa pyritään kiinnittämään ihmisten huomio yritykseesi. Potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen herättyä, pyritään ohjaamaan tämä nettisivulle, jossa varsinainen myynti eli niin kutsuttu call to action tapahtuu. Tämä on hyvin konkreettinen tavoite sivustolle – ihmiset voivat esimerkiksi ostaa tuotteitanne, ottaa yhteyttä tai jättää yhteydenottopyynnön.

Millainen budjetin tulisi olla?

 

Olit sitten aloitteleva yrittäjä, keskikokoinen yritys tai start-up joudut miettimään kuinka paljon pystyt sijoittamaan nettisivustoon.

Nettisivuja ei ole tarkoitus uusia joka vuosi ja kuitenkin nettisivu on edelleen yrityksesi uskottavin informaationvälityskanava, minkä vuoksi nettisivu on hyvin tärkeä. Hyvin tehdyt sivut vahvistavat yrityksesi brändiä, lisäävät näkyvyyttä ja antavat mahdollisuuden kasvattaa myyntiä.

Kulut pitävät yleensä sisällään graafisen suunnittelun, sivuston koodauksen tai valmiin julkaisualustan ja web hostingin (eli missä sivusto ja sen materiaali sijaitsee). Kannattaa tehdä pientä tutkimustyötä ja kysyä ammattilaisten neuvoja siihen, mikä juuri teidän yrityksellenne olisi paras ratkaisu ja tapa toteuttaa sivusto. Onko valmiiden julkaisualustojen käyttö teidän kohdallanne paras ja kustannustehokkain vaihtoehto vai onko sivustonne sisällön laajuus sen verran suuri, että tarvitsette juuri teidän tarpeisiinne koodatut sivut vai ratkaisun, joka on näiden kahden väliltä.

Mielessä kannattaa pitää myös se, että halvin ei ole aina paras. Se mitä saatat säästää suunnittelijan kustannuksissa voi myöhemmin kostautua mitäänsanomattomana ja huonosti toimivana nettisivuna.

Tekstit ja niiden käännökset sekä sivustolla esiintyvät valokuvat ovat olennainen osa sivuston rakentamista ja voi olla jopa yksinkertaisinta laittaa kaikki kuntoon samalla kertaa.

Hyvinä valintakriteereinä esimerkiksi mainostoimistolle, joka toteuttaa sivut, voi pitää kokemusta, näkemystä, työnäytteitä ja palveluiden laajuutta.

Saara Santala
Graafinen suunnittelija & valokuvaaja

Soita Segerille 0447812428 tai lähetä sähköpostia info@segermarketing.fi

Lue lisää:

ILMAINEN SOSIAALISEN MEDIAN OPAS

Tilaa ilmainen someopas ja saat 8 yksinkertaista vinkkiä siihen kuinka hyödynnät somekanavia.

Tarvitsetko apua yrityksesi sosiaalisen median päivityksissä?

Olemme sosiaalisen median ja brändäyksen ammattilaisia ja autamme mielellämme teitä! OTA YHTEYTTÄ!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.