Miten löytää potentiaaliset asiakkaat somessa?

Miten löytää potentiaaliset asiakkaat somessa?

Miten löytää potentiaaliset asiakkaat somessa?

28.06.2018

Kaunis kesäpäivä kaupungilla yhdessä hyvän ystävän kanssa. Vaihdatte kuulumisia ja nautiskelette ihanasta päivästä. Yhtäkkiä eteenne loikkaa mies, joka ojentaa teille esitettä ja kauppaa uusia ikkunoita. Siis häh? Sinähän asut kerrostalossa, eikä sinulla ole mitään tarvetta uusille ikkunoille.

Etkä kyllä oikeastaan tunne koko ikkunakauppiasta… Miksi ihmeessä haluaisit ostaa yhtään mitän häneltä! Päästäksesi eroon innokkaasta kauppiaasta, lähdet ärsyyntyneenä kävelemään kiertotietä.

Näin asiat yleensä menevät myös somessa. Kun haluat rentoutua ja saada selville kavereidesi kuulumisia, ponnahtaa yhtäkkiä jostakin esiin ärsyttävä mainos. Koska et ole yhtään ostotuulella, tarkoittaa se sitä että olet niin kutsuttu kylmä asiakas. Puskista ilmestynyt mainos ärsyttää sinua ja samalla olet myös hukkakontakti mainostajalle.

Kylmän asiakkaan voi kuitenkin lämmittää vähitellen kuumaksi asiakkaaksi, joka on valmis tekemään ostoja. Tähän on mahdollista päästä myyntisuppilon avulla.

REAN-malli

Somessa brändiä kohtaan on mahdollista herättää huomioita ja mielenkiintoa sekä luoda asiakassuhteita puhuttelevien sisältöjen avulla. Kun asiakkaan mielenkiinto on herätetty sisällöillä, on asiakas helpompi saada kiinnostumaan käynnistä joko yrityksen kotisivuilla tai kivijalkaliikkeessä. Tällöin asiakas saadaan myös todennäköisemmin tekemään ostoja, kun hän on lähtökohtaisesti kiinnostunut yrityksen toiminnasta. Tätä prosessia voidaan havainnollistaa myyntisuppilolla.

Jotta myyntisuppilo toimisi täytyy yrityksen tuntea kohderyhmänsä mahdollisimman hyvin. Täytyy tietää keitä kohderyhmässä olevat ihmiset ovat, mitä tekevät, katsovat ja mistä he lukevat. Kullanarvoista on myös ymmärtää, millaisia ongelmia ja haasteita kohderyhmään kuuluvilla ihmisillä on.

Tietoa tarvitaan, jotta voisit tarjota kohderyhmäsi ihmisille ratkaisuja heidän ongelmiinsa tuotteidesi ja palveluidesi avulla. Kun tarjoat lisäarvoa kohderyhmäsi ihmisille, saat samalla myös heidän huomionsa. He alkavat seurata sinua somessa ja näin kylmistä asiakkaista kasvaa pikku hiljaa lämpimiä asiakkaita.

Lämmin asiakas luottaa yritykseesi, tuntee sen ja on vastaanottavainen yrityksen jakamalle informaatiolle. Näille asiakkaille voit alkaa luoda mainontaa ja ohjata heidät sitä kautta nettikauppaasi, kivijalkaliikkeeseesi tai nettisivujesi yhteydenottolomakkeeseen.

Potentiaalisen asiakkaan reitti myyntisuppilossa REAN-mallia apuna käyttäen:

1.Reach – uusien asiakkaiden tavoittaminen: kontakti kiinnostuu tuottamastasi sisällöstä

2. Engage – sitouttaminen: kontakti alkaa seurata somekanaviasi. Hän jakaa, tykkää tai kommentoi somesivujasi.

3. Activate – Aktivoi: kontakti käy nettisivuillasi tai liikkeessäsi. Toisin sanoen hänestä tulee asiakkaasi.

4.Nurture – Asiakassuhteesta huolehtiminen: Jos asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun tai ostamaansa tuotteeseen, suosittelee hän sitä mielellään omalla verkostolleen somessa. Uudet potentiaaliset asiakkaat pääsevät näin tutustumaan yrityksen tuottesiin ja palveluihin luotettavan lähteen kautta. (Ihmisillä on tapana luottaa ystäviensä ja tuttaviensa jakamaan tietoon.) Tällä tavoin tieto yrityksestä lähtee leviämään kohderyhmän verkostojen kautta yhä laajemmalle.

 

Viktoria Forsberg
Seger Marketingin perustaja & toimitusjohtaja

Haluatko tavoittaa asiakkaasi paremmin somessa? Soita Viktorialle 0447812428 tai lähetä sähköpostia viktoria@segermarketing.fi

Lue lisää:

ILMAINEN SOSIAALISEN MEDIAN OPAS

Tilaa ilmainen someopas ja saat 8 yksinkertaista vinkkiä siihen kuinka hyödynnät somekanavia.

Tarvitsetko apua yrityksesi sosiaalisen median päivityksissä?

Olemme sosiaalisen median ja brändäyksen ammattilaisia ja autamme mielellämme teitä! OTA YHTEYTTÄ!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.