Esittelyssä Seger Marketingin uusi Digital Marketing Specialist

Esittelyssä Seger Marketingin uusi Digital Marketing Specialist

Esittelyssä Seger Marketingin uusi Digital Marketing Specialist

04.09.2018

 

Hei Matias! Kukas sinä olet?
Olen Matias Jansson 30-vuotias markkinoinnin moniosaaja Kokkolasta. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri Åbo Akademista.

Vuosi sitten asuit vielä Turussa, mikä sai sinut Pohjanmaalle?
Mulle iski viime vuoden joulukuussa hillitön nostalgiafiilis Kokkolasta, jossa oon viettänyt lapsuuteni. Yksi aamu vaan heräsin, että NYT mä oikeasti haluan muuttaa sinne takaisin.

Vaimo ei heti muuttoajatukselle lämmennyt, mutta markkinointi-ihmisenä sitten aloitin promoamaan Kokkolaa vaimolleni. Lähinnä siis kuiskuttelin haikeasti hänen korvaansa, että ”Kokkola, Kokkola…”

Markkinointikampanjasi ilmeisesti toimi. Mutta Kokkola ei kuitenkaan ole Teerijärvi. Mikäs sut Teerijärvelle sai?
No kyllä se on tämä Seger Marketing. Seurasin itseasiassa jo Turussa asuessani Seger Marketingin Instagram-tiliä.

Sitten kun Segerillä aukesi paikka kesällä, niin ajattelin aluksi että en hae paikkaa, koska työnimike oli vähän eri kuin se mitä ydinosaamiseni on.  Sitten kuitenkin Seger Marketingin työpaikkailmoitus pomppi silmilleni niin monta kertaa somessa, että ajattelin kuitenkin laittaa hakemuksen vesille.

Kuulostaa siltä, että sun työkuvasi on räätälöity oman osaamisesi ja Seger Marketingin tarpeiden mukaan?
Pääsäntöisesti olen tullut tekemään tänne nettisivuja, myyntiä sekä markkinointia. Itse näkisin, että mun työnkuva on Seger Marketingin asiakkaiden liiketoiminnan kehittämistä ja vielä erityisesti sitä, miten asiakkaiden panostus markkinointiin saataisiin tuottamaan parhaiten tulosta.

Mikä on parasta työssäsi?
Tällä hetkellä mua innostaa työssäni vapaus ja ihmiset, joiden kanssa pääsen tekemään töitä. Lisäksi mua kiinnostaa aidosta saada auttaa pohjalaisia yrityksiä menestymään. Tämä työ SegerMarketingilla on mulle tosi hyvä tapa ilmentää kotiseuturakkauttani.

Sanoit seuranneesi Seger Marketingin Instaa jo Turussa asuessasi. Mikä sai sinut kiinnostumaan sometoimistosta Pohjanmaalla?
Mun mielestä Seger Marketing on aika epätyypillinen yritys tällä alueella. Uusi yritys tietysti kiinnostaa, mutta sitten Seger Marketingin tekemisessä näkyy luovuus, mikä on mulle tosi tärkeää.

Lisäksi tää vaikutti paikalta, johon on kiva tulla maanantaisin töihin. Olenkin jo näinkin lyhyellä kokemuksella Seger Marketingista huomannut, että ihmiset on täällä keskiössä. Meitä on töissä tosi erilaisia tyyppejä ja se tekee tästä työstä tosi mielenkiintoista.

No, minkälaista osaamista sä tuot Seger Marketingin tiimiin?
Mulla on aika hyvä silmä sille, minkälaista markkinointia asiakas oikeasti tarvitsee. Sitten mä tykkään myös tosi paljon suunnittelusta ja prosesseista. Jo toisena työpäivänäni tein Seger Marketingille prosessikaavion siitä, miten nettisivuprojektin viedään mahdollisimman tehokkaasti alusta loppuun.

Mua kiinnostaa erityisesti, miten minimoidaan ns. turha työ, jotta voidaan vapauttaa aikaa johonkin tärkeämpään, esimerkiksi just siihen luovaan suunnitteluun.

Millaisia asioita olet tehnyt ennen töitä Seger Marketingia?
Olen työskennellyt käyttöliittymäsuunnittelun parissa, eli suomeksi sanottuna olen miettinyt, miltä verkkosivujen ulkoasun pitäisi näyttää, niin että sivut olisivat mahdollisimman toimivat. Tähän samaan kuuluu myös sen miettiminen, miten asiat kannattaa järjestää visuaalisesti, niin että käyttäjät löytävät etsimänsä asiat mahdollisimman helposti.

Ymmärrät siis tosi hyvin nettisivujen päälle. Mitä jokaisen jolla on nettisivut suunnitteilla pitäisi miettiä ennen kuin projektiin lähtee?
Ihan ensiksi pitäisi mun mielestä miettiä, että miksi ne nettissivut tehdään. Mikä on niiden tavoite ja tarkoitus? Ovatko sivut asiakaspalvelua varten, brändin vahvistamista vai halutaanko sivuilla kerätä mahdollisia myyntiliidejä?

Kun päätavoite on selvillä, voidaan tavoitteeseen pääsyä mitata ja analysoida. Koska vasta sitten pääsee konkreettisesti näkemään sen, että toimiiko ne sivut halutulla tavalla ja pitääkö tehdä jotain muutoksia.

Mutta jos kaikki ihmiset on somessa, Facebookissa, Instassa jne. Miksi yrityksellä pitäis sitten olla somekanavien lisäksi vielä omat nettisivutkin?
Tähän on varmasti monia vastauksia, mutta mun mielestä yksinkertaisesti jo ihan siitä syystä, että yrityksen nettisivut on aina yrityksen omassa hallinnassa. Facebookit ja muut on isoja korpraatioita, jotka voi yhtäkkiä muuttaa käyttöehtojaan ihan toisenlaisiksi, joten on hyvä jos yrityksellä on joku paikka, jossa se voi täysin autonomisesti päättää, miten se kertoo itsestään asiakkaille.

Entäs millaisten yritysten sun mielestä kannattaa panostaa nettisvuihin?
Sellaisten yritysten, joilla on rima korkealla ja jotka haluaa tehdä hyvää tulosta.

Laadukkaat nettisivut palvelee yritystä ja asiakasta. Eli nettisivujen hyöty voi olla myyntitulojen lisäksi vaikkapa asiakaspalvelun tehostaminen. Esimerkiksi jos siirtää ajanvarauksen tai tiedottamisen nettiin, niin silloin jää puhelimeen vastaamiselta aikaa yrityksen varsinaisiin töihin.

Tämäkin juttu venähti, vähän niinku Idan aikaisemmin.  Nimeäpä vielä lopuksi kolme brändiä, jotka inspiroi sua.
Yksi voisi olla sellanen ku Gary Vaynerchuk. Hän on someguru ja aidon tuntuinen ihminen, joka osaa tosi hyvin kertoa miten markkinointi toimii nykypäivänä ja miten jokainen voi löytää oman intohimonsa elämässä.

Sit mua inspiroi kokkolalainen vaateliike Boardvillage. Niillä on tosi hyvä konsepti, Suomen parhaita kenkiä, hieno liike ja muutenkin tosi hyvä meno.

Nettisivujen suunnittelussa ja toteutuksessa arvostan tosi paljon myös Aucoria. Se on Turussa ja Helsingissä toimiva WordPressiin erikoistunut toimisto. He väittävät olevansa Suomen kovin WordPress-toimisto ja pystyvät myös tosi hyvin tekemisillään ja markkinoinnillaan  näyttämään sen toteen. He ovat esimerkiksi luoneet WordPressiin lisäosia, joita muut voi sitten käyttää hyväksi työssään.

 

 

Saana Klemola
Copywriter

Jos haluat yrityksesi nettisivuista entistä toimivammat, ota yhteyttä Matiakseen! 040143 0798 tai matias.jansson@segermarketing.fi

Lue lisää:

ILMAINEN SOSIAALISEN MEDIAN OPAS

Tilaa ilmainen someopas ja saat 8 yksinkertaista vinkkiä siihen kuinka hyödynnät somekanavia.

Tarvitsetko apua yrityksesi sosiaalisen median päivityksissä?

Olemme sosiaalisen median ja brändäyksen ammattilaisia ja autamme mielellämme teitä! OTA YHTEYTTÄ!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.