Onko brändinrakentaminen pelkkää bullshittiä?

Onko brändinrakentaminen pelkkää bullshittiä?

Onko brändinrakentaminen pelkkää bullshittiä ?

8.10.2018

 

”Onko brändinrakentaminen pelkkää bullshittiä?” kysyi eräs asiakas minulta.

Hyvä kysymys.

Brändi ja bullshit eivät mielestäni sovi alkujaankaan samaan lauseeseen.

Brändi on jotakin, mikä vaikuttaa todella voimakkaasti ostopäätöksiimme ja siihen, mitä olemme valmiita maksamaan tuotteesta.

Brändi ei rakennu yhdessä yössä, vaan se syntyy vuosien mittaan, kun asiakkaat ja yhteistyökumppanit ovat yhteydessä yritykseen. Yrityksen autot, kynät, toimistot, kyltit, tarjoukset, käyntikortit, firmapreset, nettisivut, somekanavat, asiakaspalvelu, myyjät – kaikki nämä rakentavat yrityksen brändiä omalta osaltaan. Sen takia on tärkeää, että niistä näkee, mistä yrityksen brändissä oikein on kyse.

Brändin ytimestä löytyvät yrityksen missio ja arvot. Syy siihen miksi yritys on olemassa ja mitä se tarjoa asiakkailleen. Ytimestä löytyvät myös yrityksen asiakkaat, eli yrityksen kohderyhmät ja se millainen yrityksen brändilupaus on.

Ydinasioihin kuuluu myös markkina-analyysi. Millainen on yrityksen positiointi ja keitä ovat sen kilpailijat. Miten yritys erottuu kilpailijoistaan? Onko se ehkä kalliimpi ja onko sillä enemmän lisäpalveluita kuin kilpailijoillaan? Mitä yritys tekee paremmin kuin muut?

Kun vastaukset näihin kysymyksiin on selvillä, alkaa myös brändin ydin muotoutua. Myöskin silloin kun yrityksen visuaalista ilmettä aletaan rakentaa tai uudistaa täytyy näihin kysymyksiin löytyä vastaukset.

Visuaalisen identiteetin tulee heijastaa brändin ydintä. Siihen kuuluvat pääasiassa yrityksen logo, värit, kirjasimet, kuvitukset ja valokuvat. Visuaalisten elementtien lisäksi yrityksen on hyvä miettiä omaa kielellistä ilmaisuaan eli tone of voicea, sillä KAIKEN viestinnän tulee puhua samaa kieltä.

Hyvän brändin rakentaminen vie aikaa. Se on investointi yrityksen tulevaisuuteen ja se kannattaa tehdä hyvin. Kuten sanoin jo alussa, hyvällä brändillä voi myydä tuotteita korkeampaan hintaan. Sen avulla voidaan luoda myös brändille uskollinen asiakaskunta.

Mutta voiko pyytää korkeampaa hintaa tuotteistaan, jos ne on vain pakattu kauniin brändin mukaisesti?

Ei missään nimessä. Asiakaslupaus tulee pitää, joka kerta kun asiakkas on tekemisissä yrityksen kanssa. Jokaisen asiakaskontaktin on vastattava odotuksia, joita asiakkailla on yrityksestä. Tuotteiden tai palveluiden laadun, keskustelun myyjän kanssa, somekanavien tone of voicen, nettisivujen sisällön ja kuljettajan palvelun on vastattava sille asetettuja standardeja.

Brändin ja brändäämisen on läpäistävä yritys kokonaisuudessaan aina ostosta, henkilökunnan ja tuotannon kautta viestintään asti. Brändi on erittäin arvokasta ja se on investointi tulevaisuuteen.

Ja koska asiakkaat ovat kontaktissa yritykseen niin monessa eri paikassa, on erittäin tärkeää että brändi on rakennettu vahvalle perustalle alusta alkaen ja yrityksen kaikki viestintä on yhtenäistä.

 

Viktoria Forsberg
Seger Marketingin perustaja & toimitusjohtaja

Haluatko päivittää yrityksesi brändin? Soita Viktorialle 0447812428 tai lähetä sähköpostia viktoria@segermarketing.fi

Lue lisää:

ILMAINEN SOSIAALISEN MEDIAN OPAS

Tilaa ilmainen someopas ja saat 8 yksinkertaista vinkkiä siihen kuinka hyödynnät somekanavia.

Tarvitsetko apua yrityksesi sosiaalisen median päivityksissä?

Olemme sosiaalisen median ja brändäyksen ammattilaisia ja autamme mielellämme teitä! OTA YHTEYTTÄ!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.