Työvoimapula vältetään hyvällä työnantajabrändillä

Työvoimapula vältetään hyvällä työnantajabrändillä

Työvoimapula vältetään hyvällä työnantajabrändillä

29.11.2018

 

Työvoimapula iskeytyy tajuntaan viimeistään siinä vaiheessa, kun naputtaa Googleen hakunsanaksi työvoimapula + Pohjanmaa. Hakutuloksia löytyy reilut 112 000.

Eikä tuo mikään ihme ole. Ikäluokat pienentyvät ja vähäisemmästä työnhakijajoukosta pitäisi saada haalittua ne parhaat ja motivoituneimmat, mutta milleniaaleja ja sukupolvi Z:taa ei enää saa houkuteltua töihin varmalla palkalla ja vakituisilla työajoilla.

Nykyään työ ei ole enää pelkkää työtä, vaan ihmiset haluavat tehdä jotain merkityksellistä elämässään. Kun ruokaa riittää ja muutkin perustarpeet on tyydytetty, alkavat ihmiset kaivata merkitystä sille mitä tekevät. Halutaan tuntea itsensä tärkeäksi.

Oli työ sitten siivoamista, koneiden huoltoa tai toimistolla kokouspullien mutustelua, niin ihmiset haluavat käyttää kahdeksan työtuntiansa päivässä johonkin suurempaan. Halutaan auttaa muita ja löytää ratkaisuja eri ongelmiin.

Yritys joka ei osaa kertoa, miten sen työntekijät hyötyvät työnteosta juuri kyseisessä yrityksessä muuten kuin rahallisesti jäävät tulevaisuudessa ilman työntekijöitä. Jotta näin ei kävisi tarvitaan työnantajabrändäystä.

 

Mitä hyötyä työnantajabrändäyksestä on?

Yksinkertaisuudessaan työnantajabrändäyksessä on kyse siitä, miten yritys viestii itsestään työnantajana. Hieman monimutkaisemmaksi työnantajabrändäyksen tekee se, että se koskettaa yrityksessä niin monta eri osastoa kuten HR:ää, markkinointia ja johtoa.

Työnantajabrändäystä aloittaessa tulisi olla selvillä, mikä on yrityksen strategia tulevina vuosina, millaisia työvoimatarpeita yritykselle on tulossa esimerkiksi seuraavien 5-10 vuoden aikana ja miten työnantajabrändäys voi parhaiten palvella koko yritystä. Selvintä onkin, jos työnantajabrändäyksen liitetään mukaan koko yrityksen strategiaan.

Hyvin tehtynä työnantajabrändäys helpottaa rekrytointia siten, että motivoituneiden, yrityksestä innostuneiden hakijoiden määrä kasvaa. Parhaassa tapauksessa suuria rekrytointikampanjoita ei tarvitse tehdä entiseen malliin ollenkaan, koska uudet työntekijät tulevat kolkuttelemaan yrityksen ovelle avoimien hakemusten kautta.

 

Some sopii työnantajabrändäykseen

Sosiaalinen media on erinomainen kanava työnantajabrändin rakentamisessa. Valokuvat, videot ja viestit, joissa kuuluu aidosti yrityksen ja sen työntekijöiden ääni, ovat materiaalia, joka saa kiinnostuneen työnhakijan vakuuttumaan siitä, että yritykseen kannattaa hakea.

Suurin osa työnhakijoista käy tarkistamassa työpaikkaa tarjoavan yrityksen somekanavat ja nettisivut. Jos niistä ei löydy hakijaa puhuttelevaa materiaalia tai pahimmassa tapauksessa jos niitä ei löydy ollenkaan, muodostaa työnhakija mielipiteensä muiden kuin yrityksen itse tuottamien materiaalien perusteella. Näitä saattavat olla Googlessa ensimmäisten joukossa ylös nouseva uutinen paikallislehdessä, jossa kerrotaan yrityksen ongelmista. Tai entisen työntekijän tilitys huonosti päättyneestä työsuhteesta.

Tuottamalla itse materiaalia somekanaville yrityksellä on mahdollisuus itse säädellä sitä, mitä siitä puhutaan sekä houkutella yrityksen työkulttuuriin sopivia ihmisiä työskentelemään yrityksessä.

 

Työnantajabrändäyksestä puhutaan paljon, mutta miksi sitä kuitenkin tehdään vielä niin vähän?

Mutta jostain syystä työnantajabrändäyksen mahdollisuudet jäävät monelta yritykseltä käyttämättä erityisesti somessa. Syitä tähän voi olla se, että työnantajabrändäys ei ole oikeastaan kenenkään vastuulla. Ehkä HR olettaa, että PR hoitaa asian, vaikka työnantajabrändäykseen tarvitaan HR:n, markkinoinnin ja johdon yhteistyötä.

Lisäksi hyvä työnantajabrändäys somessa vaatii kuvia, tekstejä, videoita ja aktiivista päivittämistä. Kuka niitä ehtii omilta töiltään tekemään?

Näistä syistä johtuen, me Seger Marketingilla olemme kehittäneet uuden konseptin työnantajabrändäyksestä. Autamme yrityksiä löytämään ne ydinasiat, joista kannattaa viestiä työnhakijoille sekä päivitämme, kuvaamme ja videoimme esimerkiksi juuri somepostauksia varten.

Seuratkaa meitä somessa, niin kohta kuuluu taas lisää!

 

Viktoria Forsberg
Seger Marketingin perustaja & toimitusjohtaja

Tarvitsetko apua yrityksesi työnantajabrändin rakentamisessa? Seger Marketing järjestää koulutuksia ja työpajoja työnantajabrändäyksestä.

Ota yhteyttä Viktoriaan puh. 0447812428 tai lähetä sähköpostia viktoria@segermarketing.fi.

Lue lisää:

ILMAINEN SOSIAALISEN MEDIAN OPAS

Tilaa ilmainen someopas ja saat 8 yksinkertaista vinkkiä siihen kuinka hyödynnät somekanavia.

Tarvitsetko apua yrityksesi sosiaalisen median päivityksissä?

Olemme sosiaalisen median ja brändäyksen ammattilaisia ja autamme mielellämme teitä! OTA YHTEYTTÄ!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.