Sometrendit 2019

Sometrendit 2019

 

Sometrendit 2019

06.02.2019

 

Mitä tapahtuu somessa 2019? Tässä kooste sinulle sometrendeistä Seger Marketingin näkokulmasta!

 

Nopeat videotuotannot

Videoiden ylivaltaa on jo toisteltu pitkän aikaa erilaisissa someuutisissa. Mutta minkäs sille mahtaa, jos homma vain toimii. Tulevaisuudessa videokentällä tullaan kylläkin näkemään entistä kotikutoisempia ja vähemmän sliipattuja videoita. Tämä trendi ottaa voimansa erityisesti livevideoiden suosiosta sekä Stories-muotoisista toteutuksista sekä Instagramissa ja Facebookissa, joissa ei ole aikaa miettiä jokaista matonhapsua ja kuvakulmaa.

Mikroinfluensserit

Kun somemaailmassa haluaa saada paljon näkyvyyttä annetaan tehtävä satojatuhansia seuraajia houkuttelevalle influensserille. Asemansa vakuuttaneiden influenssereiden palvelut eivät kuitenkaan enää ole kovinkaan edullisia, joten yhä useampi laittaa rahansa yhden ison sijasta useampaan pieneen eli mikroinfluenssereihin.

Monilla mikroinfluenssereilla saattaa olla vain noin 10 000 seuraajan joukko, mutta he ovat sitäkin aktiivisempia. He ovat myöskin erityisen uskollisia ja kiinostuneita siitä, mitä heidän seuraamansa vaikuttaja tekee tai suosittelee. Joten mikroinfluensserit saavat nimestään huolimatta suuria vaikutuksia aikaiseksi!

Työnantajabrändäys

Työvoimapulan vaikutukset alkavat näkyä pikku hiljaa somemaailmassa ja myöskin suuret somejättiläiset kuten Facebook ovat sen huomanneet julkaisemalla oman työnhakualustansa. Tulevaisuuden työntekijät ovat kasvaneet someen, joten paras tapa hedän rekrytointiinsa on myös somessa. Pitkäjänteistä työnantajabrändin rakentamista ei vielä moni yritys tee somessa, joten nyt on oiva tilaisuus erottua muista ja ottaa selvä etuaskel kilpailijoihin verrattuna.

Musiikki somessa

Maailmalla voi jo valita Instagram Storiesin taustalle omaa lempimusiikkiansa, joten eiköhän tämä ominaisuus nähdä kohta myöskin Suomessa. Mitä kaikkea tästä sitten seuraa? Luultavasti ainakin mielenkiintoisempia stooreja ja kenties jopa sitä, että tulevaisuudessa somea ei enää käytetä kaikessa hiljaisuudessa vaan kuulokkeet korvilla.

Vaalit 2019

Suomessa äänestetään ensi keväänä sekä eduskunta- että europarlamenttivaaleissa. Menestystä on luvassa sellaiselle ehdokkaalle, joka uskaltaa ja osaa valjastaa somen oman agendansa edistämiseksi ja kykenee selviytymään somekohuista ilman suurempia kolhuja.

Suoraostot & hyväntekeväisyys

Varojen kerääminen eri hyväntekeväisyyskohteille esimerkiksi Facebookissa tuntuu lyöneen läpi oikein kunnolla viime syksynä/ joulun aikoihin. Tähän liittyen myöskin suoraostojen mahdollisuus, jolloin someselailija voi tehdä ostoksensa poistumatta somekanavasta ollenkaan.

Onkin erittäin todennäiköistä että yhä useampi yritys ottaa tulevana vuonna paremmin kiinni suoraostojen tekemisestä. Nimittäin jos kauppa on somekanavan ulkopuolella, on vaarana, että

asiakas eksy matkallaan kauppaan ja kaupat jäävät tekemättä. Turvallisempaa on pitää asiakas samassa paikassa eli yrityksen somekanavalla koko ostoprosessin ajan.

Some-ennustuksen tekoon on käytetty Seger Marketingin asiantuntijoiden mielipiteiden lisäksi näitä lähteitä:

https://www.socialmediatoday.com/news/5-social-media-marketing-trends-that-will-dominate-2019/543477/

11 Game-Changing Social Media Trends to Watch for In 2019

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.