Fem testade och fungerande praktiska tips till lyckad marknadsföring på sociala medier

1. Få ut det mesta av marknadsföringsbudgeten 

Det finns många olika sociala medier kanaler(some) och i de flesta fall räcker inte marknadsföringsbudgeten till att finnas överallt. Välj några sociala medier -kanaler som passar ert företag och fokusera på dem, det kan vara en Youtube-kanal eller en Facebook-grupp. Ta reda på var din målgrupp spenderar tid och lär känna din målgrupp,  hur de agerar och tänker. 

Kom ihåg att kanalen går att ändra på vägen, det är ingen idé att lägga ut dyra pengar på en kanal som inte når rätt målgrupp fast man gärna skulle finnas på just den kanalen. Kom ändå ihåg att även publicera innehåll på en digital plattform som ägs av företaget, t.ex. blogginlägg på företagets egen hemsida. Ifall det uppstår problem på en somekanal är inte all information bundet till ett ställe ni inte har kontroll över. 

2. Betalda annonser på sociala medier 

Idag är betalda annonser på some mer standard än undantag. Detta är ett klart tecken på att betalda annonser används för att de fungerar och når folk. Ifall ni önskar att ert värdefulla innehåll skall synas är det viktigt att annonsera. 

3. Ge ordet åt kunderna

Människor är intresserade av människor och vad andra tycker och tänker. Uppmana dina kunder att dela sina erfarenheter av er produkt eller service genom att använda specifika brandhashtags. Bland alla som använt hashtagen kan man t.ex. ordna en utlottning. 

Människor delar gärna av sina positiva erfarenheter på some, vilket är värdefullt för företag, se detta som en möjlighet! Kom även ihåg att svara på negativ feedback, det ger en transparent och ärlig bild av företaget. 

4. Lägg upp mål för er marknadsföring

Vad är målet med er marknadsföring? Vart vill ni leda dina följare och kunder? Till webbsidan? Besök till en fysisk butik? Vill ni samla in e-mail till nyhetsbrev? Kom ihåg att lägg upp konkreta mål för er marknadsföring då är det också enklare att planera innehållet och planen blir långsiktigare. Med konkreta mål är det även enklare att följa upp och analysera resultaten. 

5. Kombinera kundernas online och offline erfarenheter

Man tänker ofta att varumärkets fysiska touchpoints är åtskilda från online-erfarenheter. Kombinera dessa två genom att t.ex. samla på e-post adresser i samband med ett fysiskt evenemang eller genom att bygga upp en igenkännbar miljö ämnat för some-foton i ett café eller en butik. På så sätt delar kunderna med sig av sin fysiska erfarenhet till sina personliga somekanaler.

Ida Storbacka Art Director & Social Media Expert