Mikä somemarkkinoinnissa toimii ja mikä ei? Näitä asioita pohditaan yrityksissä aina Kokkolasta Lappeenrantaan ja Hangosta Nuorgamiin. Tässä koottuna Seger Marketingin omista kokemuksista parhaiksi havaittuja toimenpiteitä markkinointiin sosiaalisessa mediassa. 

1. Ota irti maksimaalinen hyöty markkinointibudjetista 

Markkinointikanavia on monia ja usein budjetti ei riitä kaikissa olemiseen. Valitse pari teidän yrityksellenne sopivaa kanavaa ja panosta niihin, oli se sitten Youtube tai Facebook-ryhmä. Selvitä missä kanavissa kohderyhmäsi viettää aikaa, ja opi tuntemaan miten he ajattelevat ja käyttäytyvät. 

Muista että kanava voi myös vaihtua matkan varrella, ei kannata käyttää kalliita euroja turhan kanavan päivittämiseen, vaikka kanava olisi itselle mieluisa. Muista nyrkkisääntönä kuitenkin aina myös luoda sisältöä johonkin yrityksen itse omistamaan kanavaan, esim. blogikirjoitukset omalle nettisivulle ovat hyvä esimerkki tästä. Jos somekanavassa ilmenee ongelmia niin kaikki luomanne sisältö ei ole sidottu yhteen paikkaan. 

2. Maksettu mainonta sosiaalisessa mediassa 

Tänä päivänä maksetut mainokset sosiaalisessa mediassa ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Tämä on luonnollisesti merkki siitä, että maksettua mainontaa hyödynnetään yrityksen markkinoinnissa koska se toimii. Jos haluatte että arvokas sisältönne näkyy, sitä tulee myös mainostaa.

3. Anna puheenvuoro asiakkaille 

Ihmisiä kiinnostavat ihmiset ja muiden ihmisten mielipiteet. Kehota ihmisiä jakamaan kokemuksia tuotteistasi tai palveluistasi esimerkiksi käyttämällä brändihashtagiaHashtagin käyttäneiden kesken voitte esimerkiksi järjestää pienen arvonnan. Ihmiset jakavat mielellään myönteisiä kokemuksia somessa, tämä on arvokasta sisältöä yrityksille, muistakaa käyttää sitä! Muista myös vastata negatiiviseen palautteeseen, se antaa yrityksestä läpinäkyvän ja rehellisen kuvan. 

4. Aseta markkinoinnille tavoite 

Mikä on tavoitteesi markkinoinnin suhteen? Minne haluat ohjata seuraajasi ja asiakkaasi? Nettisivuille? Liikkeeseen? Haluatko kerätä sähköpostiosoitteita uutiskirjettä varten? Muista asettaa markkinoinnille selkeä tavoite, näin myös sisällön suunnittelusta tulee helpompaa ja pitkäjänteisempää ja tuloksia on helpompi seurata ja mitata. 

5. Yhdistä asiakkaiden online ja offline -kokemukset 

Usein ajatellaan, että brändin fyysiset kosketuspisteet toimivat erillään online-kokemuksista. Yhdistä nämä kaksi esimerkiksi keräämällä sähköpostiosoitteita fyysisen tapahtuman päätteeksi tai luomalla esimerkiksi tunnistettavan kuvauspaikan kahvilaan tai liikkeeseen somekuvia varten. Ihmiset tuovat näin ollen fyysisen kokemuksensa omiin kanaviinsa sosiaaliseen mediaan. 

Hyvä esimerkki on Kyrö Distilleryn ulkoseinä jossa vanhan meijerin seinässä lukee teksti ”Kyrö Distillery Company”, jossa kävijät mielellään ottavat selfien ja jakavat kuvan brändihashtagilla Instagramissa.