Brändäys sosiaalisessa mediassa

Brändäys sosiaalisessa mediassa

Brändäys sosiaalisessa mediassa – mitä se on?

Osa 1

14.5.2020

 

Olen työskennellyt Seger Marketingilla reilut kaksi vuotta. Tämän intensiivisen ja opettavaisen jakson aikana olen saanut tehdä töitä niin graafisen suunnittelun, nettisivu- ja videotuotannon, kuin työnantajamarkkinoinninkin parissa mutta aivan erityisesti brändäyksen ja sosiaalisen median parissa. Olemme kehittäneet, testanneet ja tehneet kovasti töitä sen eteen, että löytäisimme ratkaisuja asiakkaidemme tarpeisiin. Seger Marketing on lisäksi voimakkaassa kasvussa. Vajaassa vuodessa työntekijöiden määrä on kasvanut neljästä yhteentoista, mikä on todellakin laittanut toimintomme, arvomme ja ydintoimintamme koetukselle.

Panostamme paljon sisäiseen koulutukseen ja keskusteluihin, jotta kehittyisimme ja voisimme myös kehittää tuotteitamme, palveluitamme ja työskentelytapojamme yhdessä uusien ja innokkaiden kollegoiden kanssa. Tämän ansiosta olemme voineet myös tarkastella toimintaamme ulkopuolisen silmin: missä olemme hyviä, mitä asiakkaamme arvostavat ja mihin kannattaa panostaa?

Ydinliiketoimintaamme on brändäys sosiaalisessa mediassa. Mutta mitä se oikeastaan pitää sisällään? Joskus tuntuu vaikealta selittää, mitä teemme, kun luomme vahvoja brändejä sosiaalisessa mediassa. Tai oikeastaan se ei ole vaikeaa, mutta sosiaalisen median tuotteidemme kuvaaminen lyhyesti on sitä. Teemme nimittäin niin paljon enemmän kuin vain tutkimme lukuja ja markkinoimme: luomme räätälöityä sisältöä asiakkaillemme ja asiakkaidemme puolesta! Autamme asiakkaitamme vahvistamaan brändiään pitkällä tähtäimellä, luomaan verkostoja, rakentamaan yhteisöä toimintansa ympärille ja luomaan lisäarvoa omille asiakkailleen. Samaan aikaan sparraamme asiakkaitamme ja autamme heitä konkreettisten tavoitteiden asettamisessa, kysymme ja kuuntelemme.

 

Tavoitteet, suunnittelu ja strategia – älä heitä aikaa ja rahaa hukkaan

 

Yrityksen tavoitteena voi olla sitoutuneen asiakasyhteisön luominen tai tykkääjämäärän kasvattaminen Facebookissa. Tykkäyskampanja ei kuitenkaan takaa, että seuraajat sitoutuvat yritykseesi, vaan tämän lisäksi on luotava mielenkiintoista sisältöä. Ja tässä sisällöntuotantotiimimme astuu kuvaan mukaan.

Jollekin yritykselle tavoitteena voi olla työnantajabrändin kirkastaminen pitkällä aikavälillä vuoden päästä tulevaa rekrytointitarvetta silmällä pitäen. Taas palaamme sisällöntuotantoon: mistä tuo rekrytoinnin kohteena oleva ryhmä on kiinnostunut ja mistä löydämme heidät?

Tapaamme asiakkaitamme noin joka toinen kuukausi. Käymme läpi tuloksia ja suunnittelemme jatkotoimia. Huolehdimme siitä, että tavoitteet ja suunnitelmat on asetettu sekä pitkälle että lyhyelle aikavälille. Usein asiakkaamme toteavat, että nämä suunnittelutapaamiset ikään kuin ”pakottavat” heidät tunniksi keskittymään yrityksen markkinointiin ja suunnittelemaan sitä kanssamme, mikä on todella hyvä asia ja jäisi helposti muuten tekemättä.

 

Paikallisesti ja maailmanlaajuisesti

 

Digitalisaatio on muuttanut maailmaamme, siitä olemme varmasti kaikki yhtä mieltä. Erityisesti nyt vallitsevassa poikkeustilanteessa digitaaliset kanavat ovat olleet ainoa keino yrityksille tavoittaa kotona olevat asiakkaansa ja yhteistyökumppaninsa. Maailma on avoinna kaikille, kuka tahansa voi tavoittaa kenet tahansa, missä tahansa. Mahtava mahdollisuus, eikö? Samalla tämä on kuitenkin pelottavaa, sillä miten ihmeessä tällaisessa tilanteessa erottaudutaan? Henkilökohtaisuus onkin tänä päivänä todella keskeisessä asemassa, kun asiakkaat voivat valita kahden tai jopa kymmenen samaa tuotetta tarjoavan yrityksen välillä. Ja monesti on vain hyväksyttävä se, ettei kaikille tarvitse myydä kaikkea.

Joskus taas yhden kohderyhmän tavoittaminen voi vaatia toisen poissulkemista. Tämä ei tarkoita, että näin olisi jatkettava loputtomiin, mutta kaikkea ei voi saavuttaa heti, vaan brändin rakentaminen kannattaa tehdä hiljalleen ja omaan kohderyhmään keskittyen. Maltti on valttia tässäkin.

Sosiaalisessa mediassa markkinointi on kustannustehokasta, mitattavaa, strategista ja luovaa. Ihmiset viettävät paljon aikaa sosiaalisessa mediassa, joten paikallisesti toimivan yrityksen paikallisille asiakkaillekin on hyvä tarjota mielenkiintoista sisältöä. Paikallinen yritys voi luoda vaikkapa yhteisön Instagramiin ja sisältöä tuottaessaan vahvistaa samalla brändiään. Aina kannattaa muistaa, että paikallisetkin yritykset löytyvät ja niissä asioidaan netin välityksellä!

Brändiä rakentava markkinointi voi myös johtaa siihen, että pohjalaisyritys löytääkin asiakkaita muualta maailmasta. Verkoston rakentaminen, sisällöntuotanto ja tuotteiden tarjoaminen toiselle puolelle maapalloa – ajattele, mitä mahdollisuuksia tämä tarjoaakaan! Ihmisiä kiehtovat loppujen lopuksi toiset ihmiset ja tarinat. Tärkeintä on siis saada viesti kuuluville ja kertoa, miten teette asiat eri tavalla kuin muut.

 

Idan viisi vinkkiä onnistuneeseen sosiaalisen median näkyvyyteen:

 

1 . Tee sosiaalisen median markkinointia suunnitelmallisesti ja säännöllisesti. Jos suunnitelmassa on konkreettisia tavoitteita, tuloksia on myös helpompi ja tehokkaampi analysoida. Hanki suunnitelmalliseen tekemiseen apua, jos et itse osaa tai ehdi tehdä sitä kunnolla. Panostus maksaa itsensä takaisin.

2 . Älä puhu vain itsestäsi tai yrityksestäsi. Sosiaalisen median sisältö ei voi olla pelkkää mainontaa, itsekorostusta ja yksinpuhelua, vaan se on verkostoitumista ja vuoropuhelua eri sidosryhmien kanssa.

3 . Pidä huolta brändistäsi myös somessa! Mieti, millainen äänensävy ja visuaalinen ilme parhaiten ilmentää yritystäsi.

4 . Pyri persoonallisuuteen, henkilökohtaisuuteen ja omintakeisuuteen, jotta erotut joukosta. Ole rohkea!

5 . Huomioi aina kohderyhmäsi ja valitse sen mukaan myös sosiaalisen median kanavat, joihin panostat. Instagram voi tuntua todella mukavalta ja inspiroivalta mutta jos kohderyhmäsi ei vietä siellä aikaa on hyvä tiedostaa, että se ole muuta kuin sitä, mukavaa ja inspiroivaa.

 

Me Seger Marketingilla kerromme markkinoinnista aina konkretian keinoin ja ilman ylisanoja. Ota meihin yhteyttä, jos haluat tietää lisää siitä, miten voisimme auttaa teidän yritystänne näkymään paremmin sosiaalisessa mediassa.

 

Kirjoittaja: Ida Storbacka, Creative Director
Käännös suomeksi: Anja Kurjenluoma, Copywriter

Lue lisää:

ILMAINEN SOSIAALISEN MEDIAN OPAS

Tilaa ilmainen someopas ja saat 8 yksinkertaista vinkkiä siihen kuinka hyödynnät somekanavia.

Tarvitsetko apua yrityksesi sosiaalisen median päivityksissä?

Olemme sosiaalisen median ja brändäyksen ammattilaisia ja autamme mielellämme teitä! OTA YHTEYTTÄ!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.