Mitä tulee huomioida, kun yritys aloittaa TikTokin käytön?

Mitä tulee huomioida, kun yritys aloittaa TikTokin käytön?

Z-sukupolvi on hallinnut pitkään TikTokia, mutta vuosi 2020 on laajentanut käyttäjäkuntaa, eivätkä kaikki käyttäjät ole enää teinejä.
Myös yritykset ja brändit haluavat enenevässä määrin näkyä TikTokissa, ja sen odotetaankin nousevan pian johtavaksi digitaalisen markkinoinnin alustaksi. Tässä muutama asia, joita kannattaa huomioida, ennen kuin yritys aloittaa TikTokin käytön:

Karista ennakkoluulot

Ensiksikin on tärkeää päästä eroon siitä luulosta, että “TikTok on vain se teinien tanssijuttu”. Ja tottahan on, että näin TikTok eli aiemmalta nimeltään musical.ly, sai alkunsa. Kiinalainen yritys ByteDance osti Musical.ly palvelun vuonna 2017 ja yhdisti sen käyttäjäpohjan 2018 TikTokiin. Jos Z-sukupolvi on yrityksesi kohderyhmää, voit olla varma, että löydät heidät TikTokista. Tanssitaustasta huolimatta appi on arvokas myös niille yrityksille, jotka eivät ole valmiita laittamaan tanssikenkiä jalkaan tai jotka haluavat tavoittaa nuoret aikuiset.

Terävöitä tavoitteesi

Tänä päivänä TikTokissa olevat yritykset ovat tehneet upeaa tulosta brändinsä tunnettuuden parantamiseksi, mutta liikennettä tai liidejä se ei niinkään tuota. Appia käytetään myös näyttämään kevyempi puoli yrityksestä hauskojen videoiden, haasteiden ja muiden TikTok-hupailujen muodossa. TikTok-matkalle lähtiessä kannattaa siis asettaa tavoitteeksi kattavuus, kohderyhmän sitouttaminen ja brändin tunnettuuden parantaminen.

Mistä oikein aloitan?

Ennen kuin rekisteröit yrityksesi TikTok-käyttäjäksi, huomioi, että yrityksiä ja brändejä eivät koske samat säännöt kuin yksityisiä käyttäjiä. Yrityksillä ei ole samoja oikeuksia kaikkiin kappaleisiin, joita yksityiset käyttäjät käyttävät haasteissa tai tansseissa. Tämä johtuu tekijänoikeudellisista syistä. Sellaisiakin biisejä ja ääniraitoja kuitenkin on saatavilla, jotka ovat kaikkien käyttäjien saatavilla. Hiljaisuuden rikkomiseksi TikTok on lisäksi kehittänyt yrityksille suunnatun musiikkikirjaston (TikTok Commercial Music Library), jossa on tällä hetkellä jo yli 7000 kappaletta.

Älä yritä keksiä pyörää uudelleen

Monet kompastuvat siihen uskomukseen, että koko ajan pitää tuottaa jotain uutta sisältöä. Niinhän se ei mene. Luultavasti yrityksesi on tuottanut hurjasti hyvää sisältöä aiemmissa kampanjoissa ja sosiaalisen median kanaviin. Voitte hyvin käyttää aiempaa materiaalia ja muokata sitä TikTok-muotoon sekä lisätä vaikka uuden ääniraidan. Tai mikset sekoittaisi uutta ja vanhaa! Tärkeintä on, että TikTok-yleisö löytää teidät.Mieti, mitä te haluatte sanoa ja miten. Mikä on yrityksesi äänensävy ja miten se saadaan esille videon keinoin? Oletteko valmiita heittäytymään huumorin vietäviksi vai haluatteko käyttää mieluummin storytellingiä?
Mahdollisuudet ovat loputtomat ja siksi on tärkeää tutustua appiin, jotta yrityksenne sisällön punainen lanka löytyy.

Jos haluat keskustella TikTok-trendeistä, käytön aloittamisesta tai muusta digitaaliseen markkinointiin liittyvästä, niin varaa ihmeessä digitaalinen tapaaminen!

Sandra: sandra@segermarketing.fi

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.