Miksi yrityksen sosiaalisen median kanaville tarvitaan vuosikello?

Miksi yrityksen sosiaalisen median kanaville tarvitaan vuosikello?

Vuosikello antaa yleisnäkymän kaikista yritystä koskevista tärkeistä asioista vuoden aikana. Vuosikellon ulkomuoto voi vaihdella hyvinkin paljon, mutta siitä pitää joka tapauksessa nopeasti nähdä kyseisen vuoden tärkeät tapahtumat. Kun laadit yrityksellesi vuosikellon, helpotat sosiaalisen median sisällöntuotantoa sekä markkinoinnin suunnittelua yrityksesi ja markkinointitiimisi osalta.

 

Tee vuosikello vuodelle 2021, koska:

  • sen avulla voit laatia markkinointistrategian ja markkinointisuunnitelman tulevalle vuodelle
  • se helpottaa sosiaalisen median sisältöstrategian tekemistä
  • sen avulla varmistat, ettet unohda mitään tärkeitä juhlapäiviä, messuja, tapahtumia tai tuote-/palvelulanseerauksia
  • sen avulla varmistetaan, että kaikki yrityksen markkinoinnista vastuussa olevat  henkilöt ovat tietoisia tulevista tapahtumista

 

Näin teet vuosikellon:

Jaa vuosi kausiin. Yksi kausi kattaa 2-3 kuukautta, esimerkiksi näin:

  • Talvi: tammi, helmi, joulu
  • Kevät: maalis, huhti, touko
  • Kesä: kesä, heinä, elo
  • Syksy: syys, loka, marras

 

Ota kalenteri esiin ja katso sieltä kaikki juhlapäivät. Onko juhlapäivissä sellaisia, jotka koskettavat toimintaanne enemmän? Onko teillä Black Friday -tarjouksia? Tai toistuvia tapahtumia, jotka liittyvät tiettyihin juhlapäiviin? Merkitse nämä juhlapäivät vuosikelloon, jotta ne eivät pääse unohtumaan. Kampanjassa on nimittäin vaikea onnistua, jos sen suunnittelu aloitetaan liian myöhään.

Siirry seuraavaksi yritykselle tärkeisiin tapahtumiin vuoden aikana. Vuosikelloon on hyvä lisätä mm: lomat, alan messut, erityispäivät, jotka koskevat yritystänne – kuten korvapuustipäivä kahviloissa. Kirjoita ylös myös tuotteiden/palveluiden lanseerauspäivät ja muut yrityksesi toimintaan liittyvät suuret tapahtumat. Kampaajan ei sovi unohtaa kesän juhlakampausten markkinointia. Mikä kausi/juhlapäivä on tärkeä sinun yrityksellesi?

Bonusvinkki! Laahaako jokin kuukausi myynnillisesti joka vuosi muita perässä? Tai toisinpäin, onko jokin kuukausi toistuvasti muita parempi myyntikuu? Merkitse nämäkin vuosikelloon!

Kun vuosikello on täytetty, se toimii hyvänä pohjana tulevan vuoden sisältöstrategian ja markkinoinnin suunnittelussa. Jos vuosikelloon jää liikaa aukkoja, olisiko nyt hyvä hetki toteuttaa se idea, joka on kytenyt mielessä jo pidempään…?

Tarvitseeko yrityksesi apua markkinointistrategian tai -suunnitelman laatimisessa vuodelle 2021? Ota siinä tapauksessa yhteyttä – autamme teidät maaliin markkinoinnissa.

 


Elin Borgmästars
Employer Branding
& Social Media Producer
elin@segermarketing.fi
044 254 4894

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.