Du har gjort en kampanj på sociala medier, men hur vet du egentligen om den blev lyckad eller inte? Här kommer tio mätvärden du ska ta i beaktande när du analyserar en kampanj eller ett samarbete.

Att marknadsföra sig på sociala medier är idag mera regel än undantag. Vare sig du är en influencer som publicerar ett samarbete, eller ett företag som gör en egen kampanj, är det viktigt att kunna analysera resultatet. Beroende på vilket mål du har satt för en kampanj, är vissa mätvärden viktigare än andra. Är ditt mål till exempel att  öka synlighet för en ny produkt, är det exponeringar och räckvidd du vill komma åt. För att få fram statistik och data från ett konto på sociala medier behöver kontot oftast vara registrerat som ett företagskonto.

Här är 8 viktiga mätvärden för dig att hålla koll på:

1. Engagemang

Engagemang betyder kommentarer och gillningar på dina inlägg på sociala medier. Beroende på vilken plattform du använder, finns det specifika sätt att mäta engagemanget.

Engagemangsgraden (ER%) är ett bra instrument att använda sig av: ju högre engagemangsgrad, desto bättre. Vill du till exempel veta var din engagemangsgrad är för en specifik bild på Instagram? Dividera antalet gillningar och kommentarer bilden har med antalet följare kontot har.

Har du till exempel 2000 följare och 140 personer har gillat bilden men ingen kommenterat, är det 7 % dini engagemangsgrad. På Instagram ligger en normal engagemangsgrad mellan 2 % – 5% (beroende på antal följare) vilket betyder att bilden i exemplet har högre engagemang än medeltalet.

2. Räckvidd

Antalet personer som har sett något innehåll som är kopplat till din sida eller profil är din räckvidd. Det här är ett bra mätvärde om du vill nå ut till unika konton och få så stor synlighet som möjligt. På Instagram kan du också se hur många procent av räckvidden som inte är dina följare, dvs hur många procent som är potentiella nya följare.

3. Interaktioner

Interaktioner mäter åtgärder som andra har gjort när de interagerar med ditt konto. Det kan vara till exempel profilbesök eller klick till webbplats. Fokusera på interaktioner om ditt mål är att engagera följarna och få dem att vara engagerade med ditt varumärke.

4. Konverteringar

Konventering betyder oftast att din följare gör ett aktivt val att komma närmare ditt företag. Det kan antingen vara att till exempel ladda ner en guide, fylla i ett kontaktformulär, prenumerera på ett nyhetsbrev eller genomföra ett köp. När du gör en kampanj på sociala medier är det bra att ha koll på vad följaren sen gör, när hen t.ex har klickat sig in på din hemsida. Eller köpte hen något direkt via Instagram shop? Möjligheterna för konverteringskampanjerna är många.

5. Visningar på video

Rörligt material får folk engagerade och intresserade av ditt innehåll på ett annat sätt. Om du kan förmedla tusen ord med en bild, kan en video uttrycka oändligt med information. Du kan använda dig av video på i princip alla sociala medieplattformar idag, men populärast är Instagram, Facebook, Youtube, TikTok och Snapchat. Hur många visningar en video har berättar hur många gånger videon har setts, inte hur många unika visningar den har.

6. Nya följare

Gör du en kampanj via ett företagskonto på Instagram kan du se hur många nya följare kontot fått, tack vare en specifik kampanj. Det här är ett viktig mätvärde när du till exempel vill öka följarantalet och stärka ditt varumärke i den digitala världen.

7. Klick till webbplats

Är ditt mål med en kampanj att få personer att klicka sig in till en viss webbplats? Jättebra, på de flesta plattformar kan du se hur många personer som klickat sig till din målsida. Du kan skräddarsy en landningssida för kampanjen både på Instagram och Facebook. Har du kopplat Google Analytics till din webbplats, kan du också via den funktionen se hur många som kommit in på sajten via en specifik kampanj.

Skarmavbild 2020 04 14 kl. 16.42.00

8. Omnämningar och taggar

Vad säger man online om ditt varumärke och produkter? Omnämningar är när personer skriver namnet på din företagsprofil eller använder din hashtagg i ett annat inlägg. Du får mer synlighet för potentiella kunder! Håll också utkik via Google Alerts, där du får en notifikation när någon nämner dig på webben. Det här är något som blir allt mer populärt och kallas för ”social listening”.

Funderar du själv på att göra en kampanj via sociala medier? Ta kontakt med oss på Seger Marketing så hjälper vi dig!