Har du märkt en förändring på sociala medier? Sedan coronapandemin slog till förra året har både företagens och dina egna vanor anpassats och ändrats efter situationen. Här är fem saker som hänt.

1. Vi spenderar mera tid på sociala medier

Enligt en undersökning av GlobalWebIndex, spenderar 45% mer tid på sociala medier och andra plattformar som en direkt följd av coronaviruset. Medan vi i Finland håller oss till de rekommendationer som utfärdas, har vi samtidigt mer tid att vara interaktiva online. Eftersom många konsumenter inte har möjlighet att besöka fysiska butiker och evenemang, har allt detta flyttats till nätet istället. Vi har mera tid för underhållning, shopping och interaktion via skärmar. Kontrollera din egen skärmtid under de senaste veckorna. Är den likadan som i våras eller har den ökat?

Fördelen är att många företag har flyttat sin marknadsföringsbudget till digitala annonser, vilket gör efterfrågan på till exempel influencermarknadsföring hög. Har du företag gäller det att vara med på noterna och tänka utanför boxen när det kommer till marknadsföringsstrategier. Fundera hur du kan marknadsföra dina varor online istället för i butik? Vilka tjänster går att göra virtuella istället för att inkludera människomöten?

2. Vi söker kvalitet före kvantitet

En ökad närvaro på sociala medier har också gjort att vi är mer kräsna när det kommer till innehåll. Den digitala världen är en värld fylld av oändlig information, vilket ibland kan göra kvaliteten på innehållet lågt. I dag vill hellre ta del av några relevanta bilder eller texter istället för att överösas av bild efter bild efter bild. Kvalitet kommer före kvantitet.

För företag är det viktigt att tänka igenom vad som publiceras på sociala medier. Lägg lite extra tid på det du producerar och följ med vad som händer i samhället! Ett varumärke som ofta vågar publicera politiska ställningstaganden och följer med samhälleliga debatter är Nike.

Nike fortsätter göra sin röst hörd både när det kommer till jämställdhet och Black lives matter-rörelsen. Skärmdump: Nike

3. Vi efterlyser transparens och humor

Allt är inte som det ser ut på sociala medier. Det har verkligen ett år fylld av karantän och jobb hemifrån lärt oss. Folk på sociala medier har blivit duktiga på att visa upp sina mindre polerade bilder och kämpiga vardagar. Sociala medier kan bidra till ökad psykisk ohälsa om man inte konsumerar det på rätt sätt. Därför har folks transparenta bilder av vardagen hjälpt att känna oss tillräckliga. Under 2020 behövde ingen uträtta stordåd.

Tack vare TikToks framfart i år har också humorn på sociala medier växt. Det har också synts i marknadsföringsstrategier. Restaurangkedjan Chipotle är ett utmärkt exempel på hur man anammat humorn för att relatera till sina följare. Istället för att publicera traditionella matbilder, har de istället satsat på en komisk profil.

4. Företag och myndigheter förlitar sig på sociala medier

En äldre generation vänder sig till traditionella medier som tidningar och TV för att följa med nyhetsrapporteringar. Generation Z och millennials har däremot vuxit upp med digital kommunikation och ser det som en självklar källa till nyheter och samhällsnyttig information. I och med coronapandemin har företag, politiska föreningar och myndigheter vänt sig mot sociala medier för att nå ut med sina budskap till yngre målgrupper. Plattformar som Instagram och TikTok har varit otroligt viktiga för att sprida information om viruset och det politiska läget i världen. Röda Korset har bland annat använt sig av plattformen TikTok, som riktar sig mot den yngre målgruppen, i syfte att nå ut med viktig information om hälsa och coronapandemin. Här kan följarna lära sig om hur ett brandalarm fungerar eller vad du ska göra om en jordbävning slår till. Livsviktig information, på ett engagerande sätt.

Institutet för hälsa och välfärd i Finland använder kontinuerligt Instagram för att nå ut till en ynge målgrupp. Skärmdump: Thl

5. Vi ser över vår strategi

Som företag är det lätt att fortsätta i samma banor på sociala medier som tidigare, men coronapandemin har fått oss att inse hur viktigt det är att följa med utvecklingen. Nu ser företag över sin strategi snabbare än förr och förbättrar sina kanaler i takt med trender och viktiga händelser. I och med att folk sitter hemma, är det viktigt för företag att till exempel implementera kortlivat innehåll på sina kanaler som fångar följarnas intressen.

Har du frågor om hur ditt företag kan nå ut till en ny målgrupp på sociala medier? Ta kontakt med oss på Seger Marketing, så hjälper vi dig!