Vad är egentligen en influencer? Hur startade det hela och hur ser det ut idag? Följ med på en tidsresa genom influerarnas historia!

Vad är en influencer?

  •  En influerare eller influencer är en person som försöker påverka sin omgivning på olika sätt. Idag är det främst genom sociala medier.
  • Influencer är egentligen det engelska ordet för influerare, men båda används idag i svenskan.
  • Definitionen enligt enligt Språkrådet lyder; “En influerare är någon som människor litar på, lyssnar på och bryr sig om. Vi som finns i den digitala sfären, vilket i dag är i stort sett alla, påverkar vår omgivning på olika nivåer. Våra röster kan i dag vara lika starka i vissa nätverk som en “kändis”.

Influencers har blivit en allt mer vanlig benämning av olika typers påverkare på sociala medier. Men hur startade det hela egentligen? År 2016 tillades begreppet “influerare” i den svenska språkmyndigheten Språkrådets nyordslista. Fast begreppet då var nytt, är fenomenet allt annat än nutida.

Från 1700-talet till idag, hur har influencers sett ut genom historien?

Kungligheter och religiösa ledare har genom historien haft stor makt och möjligheten att påverka en större grupp människor, både i den närmaste omgivningen men också över större delar av världen. Under 1700-talet drog keramiken Josiah Wedgewood nytta av det brittiska kungahuset när han sålde sina alster åt Drottning Charlotte av Storbritannien. Kungahuset visade upp sina inköp för allmänheten och Wedgewood blev snabbt känd som den kungliga keramikern. Företaget växte och är än idag framgångsrikt och känt som “The Royal Pottery”.

Marknadsföring med hjälp av inflytelserika människor har alltså anor redan från 1700-talet. Under det tidiga 1900-talet blev det allt vanligare för företagen att skapa fiktiva influencers för sitt märke. Coca-Cola skapade bland annat jultomten: en skäggig, tjock och snäll man som dricker läsken. Karaktärerna skapades för att kunderna skulle minnas märket och få en starkare koppling till företaget. Idag är det ett omdebatterat ämne huruvida Coca-Cola faktiskt har skapat jultomten som vi känner honom idag, eller om han fanns innan. Hur som helst fungerade det utmärkt för Coca-Cola att skapa sin egen influencer, en man som både vuxna och barn kände igen.

Under den senare halvan av 1900-talet blev TV allt vanligare att ha i alla hushåll. Företag började då rekrytera kändisar för att synliggöra tjänster och produkter. Jennifer Aniston från serien “Friends” blev till exempel LÓreal Elvive´s ansikte utåt under det sena 90-talet. Kändisar rekryteras fortfarande av diverse företag för att nå ut till en större grupp. Det är däremot inte alltid som influencermarknadsföring fungerar som man tänkt sig. År 2017 gjorde Pepsi en reklamfilm med modellen Kendall Jenner i huvudrollen. Filmen fick snabbt kritik för att vara okänslig och göra narr av “Black Lives Matter”-rörelsen. Pepsi tvingades snart ta ner reklamen eftersom kritiken fortsatte att hagla in.

År 2004 när bloggarna slog igenom, blev det plötsligt möjligt för vem som helst att skapa innehåll, få följare och påverka samhället. Influencermarknaden förflyttades allt mer över till den digitala världen och började anta sin nuvarande form. I Sverige var Isabella Löwengrip en av de första att hoppa på bloggtåget och lyckades skapa Sveriges mest lästa blogg redan som 16-åring. Genom bloggen “Blondinbella” lyckades hon bygga upp flera företag. Att samarbeta med influencers från bloggvärlden blev attraktivt, eftersom det hela bygger på att bloggare är vanliga människor med en normal vardag. Följarna kan alltså relatera till innehållet och personen bakom. Jämfört med en artist, kunglighet eller skådespelare känns bloggare mer tillförlitliga och relaterbara.

När Instagram lanserades år 2010 var Caroline Calloway en av de första att slå igenom. Hon utnyttjade plattformen för att skriva på ett bokkontrakt och slog igenom med sina berättande, långa texter som sträckte sig över flera inlägg. Det var ett helt nytt sätt att berätta sin historia på och kontot fick mycket publicitet. I svenskfinland har Ninni Nguyen lyckats slå igenom som influencer med sitt intresse för mode och stil.

Vad har vi kommit fram till idag?

Fastän själva begreppet inte togs med i ordlistor förrän 2016, har vi sett att fenomenet i sig själv går tillbaka långt i tiden. Vem som var den första influencern är svårt att bedöma, men kungligheter och religiösa ledare kan man anta att varit de tidigaste av inflytelserika personer. När vi idag pratar om influencers menar vi ändå personer som kan påverka olika stora grupper via sociala medier. Från 1700-talet till idag har det skett en hel del, och formen för marknadsföring via sociala påverkare ser helt annorlunda ut. Sociala medier har gjort det lättillgängligt och effektivare för företag att få större spridning. Därför älskar vi influencermarknadsföring!

 

Källor:
Socialmediatoday
Mediaupdate
Dictionary
Punktpr
Manrepeller
Gatsby
Socialmediatoday
Newyorker