De vanligaste missuppfattningarna om influencers

Trodde du att alla influencers bara har tillgjorda bilder? Då trodde du fel! Vi listar fem påståenden vi hört och dementerar dem tillsammans med vår influencer Sandra Holmäng.

Ännu finns det fördomar kring hur det är att jobba med eller som en influencers. Sandra Holmäng är en av Seger Agencys influencers och här ger hon svar på tal på fördomar vi fått höra om influencer marknadsföring.

 

”En influencer jobbar inte mycket”

Det finns en viss uppfattning om att bloggare och influencers tar en bild, skriver en text och publicerar, sedan är jobbet klart. Det här stämmer givetvis inte, att publicera innehåll vare sig det är på sociala medier eller på en blogg kräver planering och jobb efter. Dessutom ska influencern ha editeringskunskaper, kunna storytelling och veta hur man får så mycket engagemang som möjligt.

Sandra: Det här stämmer inte. En influencer jobbar sjukt mycket bara för en bild. Allt som ser lätt ut i en bild kräver väldigt mycket jobb för att man ska få det vackert och avslappnat. Man måste alltid ha en strategi när det kommer till sociala medier och jobba hårt för att nå ut, speciellt idag när det inte är så lätt med tanke på algoritmer som hela tiden ändras.

En bild med text kräver planering och kreativitet. Här gör Sandra ett längre samarbete för en bank och pratar om spartips.

 

”Utbyte mot produkter räcker”

När Instagram lanserades var det vanligt att företag skickade produkter till personer i hopp om att hen skulle ge dem synlighet i sina kanaller. Att få kompensation är idag mer regel än undantag.

Sandra: NEJ! Produkter räcker inte som ersättning eftersom det gör att influencers inte blir tagna på allvar och det påverkar de som faktist vill tjäna pengar. Företag kan maila en och säga ”Den här influencern accepterade ju produkter, varför ska du ha xx € för det här?”. Det här påverkar hela branschen negativt.

 

”Man kan inte försörja sig som influencer”

Är influencer verkligen ett jobb? Vi vet idag att stora macroinfluencers med över 500 000 följare kan tjäna en stor summa pengar på samarbeten. Men hur är det med influencers med ett mindre antal följare?

Sandra: Man kan absolut försörja sig. Idag behöver man inte ens ha speciellt mycket följare, för idag söker företag efter microinfluencers och nischade personer som har en mer genuin kontakt med sina följare. Jag jobbar som influencer i huvudsak.

Alicia Tenise är en influencer på heltid med fokus på resor. Med knappa 30 tusen följare på Instagram bevisade hon att det är kvalitet och inte kvantitet som räknas.

 

”Det mesta är tillgjort på sociala medier”

Krystade bilder, konstlade leenden och onaturliga poser. Influencers möter hela tiden kritik för att inte vara autentiska och verkliga på sina sociala medier. Stämmer det?

Sandra: Det mesta är inte fejk på sociala medier. Du ska alltid komma ihåg att ta saker med en nypa salt på sociala medier och inte tro att allting är så perfekt som det låter, men allt är int fejk. Mina absolut bästa relationer har jag fått från sociala medier och jag har ett stort socialt liv idag tack vare det. Sociala medier gör att man kan skapa äkta relationer.

Har du frågor om hur ditt företag kan nå ut till en ny målgrupp via influencers? Ta kontakt med oss på Seger Marketing, så hjälper vi dig!