[/vc_row]

Oletko toteuttanut sosiaalisessa mediassa kampanjan, mutta et oikein tiedä, onnistuiko se vai ei? Esittelemme 8 mittaria, jotka sinun kannattaa huomioida  kun tarkastelet kampanjan tai yhteistyön onnistumista.

Keskity näihin 8 avainmittariin:

1. Sitoutuminen

Nykyään yritysten sosiaalisen median markkinointi on enemmän sääntö kuin poikkeus. Oletpa sitten yhteistöitä tekevä vaikuttaja tai teet oman yrityksesi kampanjoita, tulosten mittaaminen on tärkeää. Kampanjan tavoitteesta riippuu, mitä mittareita kannattaa seurata. Jos haluat esimerkiksi näkyvyyttä uudelle tuotteelle, tarkastele näyttökertoja ja kattavuutta. Jotta saat tilisi tilastot ja tiedot käyttöösi analysointia varten, tilin on yleensä oltava yritystili.

Sitoutuminen tarkoittaa sosiaalisen median julkaisuihin tulleita kommentteja ja tykkäyksiä. Alustasta riippuen sitoutuminen mitataan hieman eri tavoin. Sitoutumisaste (ER%) on hyvä työkalu: mitä korkeampi sitoutumisaste on, sitä parempi.

Esimerkki: Jos tilillä on 2 000 seuraajaa ja kuva on saanut 140 tykkäystä mutta ei yhtään
kommenttia, sitoutumisaste on 7 %. Instagramissa sitoutumisaste on yleisesti 2 % – 5 %
(seuraajien määrästä riippuen), mikä tarkoittaa että sitoutumisaste on tässä tapauksessa
keskiarvoa parempi.

2. Kattavuus

Kattavuus tarkoittaa sivullesi tai profiiliisi julkaistun sisällön nähneiden henkilöiden lukumäärää. Tämä on käyttökelpoinen mittari, jos haluat, että sisältösi näkyy mahdollisimman monelle ja mahdollisimman laajalle yleisölle. Instagramissa näet myös, miten monta prosenttia kattavuudesta koostuu potentiaalista uusista seuraajista, jotka eivät tiliäsi vielä seuraa.

3. Vuorovaikutus

I amVuorovaikutus-mittarilla tarkastellaan sitä, mitä  seuraajasi tekevät tililläsi. Se voi kattaa käynnit profiilissa tai klikkaukset nettisivulle. Keskity vuorovaikutukseen mittarina, jos haluat sitouttaa seuraajasi sisältöösi ja brändiisi.

4. Konversiot

I amKonversio tarkoittaa sitä, että seuraaja itse lähestyy yritystäsi aktiivisesti. Hän lataa esimerkiksi yrityksesi julkaiseman oppaan, täyttää yhteydenottolomakkeen, tilaa uutiskirjeen tai ostaa tuotteitasi. Kun toteutat kampanjan sosiaalisessa mediassa, varmista, että tiedät mitä seuraajasi tekee, kun hän esimerkiksi siirtyy kotisivullesi. Vai ostaako hän jotain suoraan Instagram shopista? Konversiokampanjoiden käyttömahdollisuudet ovat laajat.

5. Videonäytöt

Liikkuva kuva pysäyttää ja kiinnostaa ihmisiä aivan erityisellä tavalla. Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video voi kertoa lähes äärettömästi asioita. Videota voi nykyisin hyödyntää käytännössä kaikilla sosiaalisen median alustoilla, mutta suosituimpia ne ovat Instagramissa, Facebookissa, YouTubessa, TikTokissa ja Snapchatissa. Videonäytöt-mittari kertoo, montako kertaa videota on näytetty ja kuinka monta yksittäistä silmäparia sen on nähnyt.

6. Uudet seuraajat

Kun luot Instagramin yritystilin kautta kampanjan, näet, montako uutta seuraajaa kyseinen kampanja on tilille tuonut. Tämä on tärkeä mittari silloin, kun haluat kasvattaa seuraajamäärää ja vahvistaa brändiäsi digitaalisissa kanavissa.

7. Klikkaukset nettisivulle

Onko kampanjasi tavoite saada ihmiset siirtymään tietylle nettisivulle? Se onkin hyvä mittari, koska useimmilla alustoilla voit seurata linkin klikkauksia. Kampanjalle on hyvä tehdä oma laskeutumissivu. Jos käytössäsi on Google Analytics, näet myös sieltä, kuinka moni kävijöistä on löytänyt tiensä sivustolle tietyn kampanjan kautta.

8. Maininnat ja tägääminen

Mitä yrityksestäsi, brändistäsi ja tuotteistasi puhutaan digimaailmassa? Jos vaikka yritysprofiilisi tai oma hashtagisi mainitaan jossain julkaisussa, saat silloin runsaasti näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa! Pysy asiasta ajan tasalla Google Alertsin avulla, se kertoo, jos yrityksesi mainitaan jossain yhteydessä. Tämä nk. social listening yleistyy koko ajan, joten kannattaa pysyä kuulolla.

Haluaisitko toteuttaa sosiaalisen median kampanjan? Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä yrityksellesi toimivin kampanja!

4. Konversiot

Konversio tarkoittaa sitä, että seuraaja itse lähestyy yritystäsi aktiivisesti. Hän lataa esimerkiksi yrityksesi julkaiseman oppaan, täyttää yhteydenottolomakkeen, tilaa uutiskirjeen tai ostaa tuotteitasi. Kun toteutat kampanjan sosiaalisessa mediassa, varmista, että tiedät mitä seuraajasi tekee, kun hän esimerkiksi siirtyy kotisivullesi. Vai ostaako hän jotain suoraan Instagram shopista? Konversiokampanjoiden käyttömahdollisuudet ovat laajat.

5. Videonäytöt

Liikkuva kuva pysäyttää ja kiinnostaa ihmisiä aivan erityisellä tavalla. Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video voi kertoa lähes äärettömästi asioita. Videota voi nykyisin hyödyntää käytännössä kaikilla sosiaalisen median alustoilla, mutta suosituimpia ne ovat Instagramissa, Facebookissa, YouTubessa, Tiktokissa ja Snapchatissa. Videonäytöt

6. Uudet seuraajat

Kun luot Instagramin yritystilin kautta kampanjan, näet, montako uutta seuraajaa kyseinen kampanja on tilille tuonut. Tämä on tärkeä mittari silloin, kun haluat kasvattaa seuraajamäärää ja vahvistaa brändiäsi digitaalisissa kanavissa.

7. Klikkaukset nettisivulle

Onko kampanjasi tavoite saada ihmiset siirtymään tietylle nettisivulle? Se onkin hyvä mittari, koska useimmilla alustoilla voit seurata linkin klikkauksia. Kampanjalle on hyvä tehdä oma laskeutumissivu. Jos käytössäsi on Google Analytics, näet myös sieltä, kuinka moni kävijöistä on löytänyt tiensä sivustolle tietyn kampanjan kautta.

8. Maininnat ja tägääminen

Mitä yrityksestäsi, brändistäsi ja tuotteistasi puhutaan digimaailmassa? Jos vaikka
yritysprofiilisi tai oma hashtagisi mainitaan jossain julkaisussa, saat silloin runsaasti näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa! Pysy asiasta ajan tasalla Google Alertsin avulla, se kertoo, jos yrityksesi mainitaan jossain yhteydessä. Tämä nk. social listening yleistyy koko ajan, joten kannattaa pysyä kuulolla.
Haluaisitko toteuttaa sosiaalisen median kampanjan? Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä yrityksellesi toimivin kampanja!