Appi, johon voit ladata minuutin pituisia videoita ja siten tavoittaa miljoonia käyttäjiä ympäri maailman. TikTok perustettiin vasta 2016, mutta se on jo nyt menestystarina vailla vertaa. Miten siinä niin kävi? Pohdimme tässä sovelluksen taustaa ja menestyksen salaisuutta.

Mobiilisovellus tiktokin takana oleva yritys on nykyisin maailman korkeimmalle arvostettu startup. Koska sovellus on ollut käytössä vasta viisi vuotta, voisi ajatella, että se on aivan keltanokka kilpailussa sosiaalisen median käyttäjistä, mutta konsepti on osoittautunut kaikkea muuta kuin amatöörimäiseksi.

Tiktokissa on tällä hetkellä yli miljardi aktiivista käyttäjää. Sitä käyttävät sulassa sovussa niin artistit, vaikuttajat kuin Z-sukupolven edustajatkin. Sisältö vaihtelee musiikki- ja tanssivideoista huumoripläjäyksiin, haasteisiin ja huulisynkattuun sisältöön. Tiktok-sisällön selaaminen on kuin sukeltaisi pohjattomaan

kaivoon – sisältö ei lopu koskaan, vaan uutta tulee koko ajan. Mutta mikä tekee siitä menestyskonseptin?

Menestystarina parissa vuodessa

Kiinalainen Bytedance lanseerasi Tiktokin vuonna 2016. Se omisti tuolloin jo useita suosittuja sosiaalisen median sovelluksia. Bytedance lanseerasi lyhytvideosovelluksen Kiinassa nimellä Douyin. Itse konsepti ei ollut uusi Kiinan markkinoilla, mutta Douyinin suosio kasvoi nopeasti ja vuodessa sovelluksella oli 100 miljoonaa käyttäjää ja miljardi videonäyttöä päivittäin. Vuotta myöhemmin Douyin laajeni Kiinan ulkopuolelle ja sen nimi vaihtui – Tiktokiksi. Alusta nousi nopeasti ykköseksi Thaimaassa, Japanissa ja muissa Aasian maissa, mutta kun Tiktok alkoi laajentua maailmanlaajuisesti oli markkinoilla jo samanlaiseen lyhytvideokonseptiin perustuva sovellus USA:ssa: Musical.ly, jolla luotiin 15 sekunnin huulisynkattuja musiikkivideoita.

Marraskuussa 2017 Bytedance osti Musical.lyn miljardilla dollarilla. Reilu vuosi myöhemmin Bytedance ilmoitti, että Musical.ly lakkautetaan ja yhdistetään Tiktokiin. Kaikki Musical.ly-profiilit siirtyivät automaattisesti Tiktok-alustalle.

Sovellusten yhdistämisestä lähtien Tiktok on kasvattanut suosiotaan. Käyttäjiä on nyt 155:ssä eri maassa. Tiktokin palveluksessa on 6500 henkilöä. Musiikillisen painotuksen ansiosta Tiktokista on tullut ponnahduslauta uusille artisteille: esimerkiksi Lil Nas X:n ”Old Town Road” sai vauhtia Tiktokista, jossa biisiä käytettiin lukuisissa videoissa ja meemeissä, ja vasta myöhemmin se nousi Billboard-listojen kärkeen.

Minuutin videoita

I Sovellus perustuu videoiden luomiseen, viestien lähettämiseen ja muiden videoiden kommentointiin. Videot voivat olla enintään 60 sekuntia pitkiä ja koostua melkein mistä vain. Useimmiten ne ovat huulisynkattuja Tiktokin äänikirjastosta löytyvän sisällön avulla. Valikoimissa on musiikkia, tunnettuja elokuvarepliikkejä ja käyttäjien luomia ääniä. Tällä tavalla biisit tai äänet voivat lähteä leviämään eli muuttua viraaleiksi, kun muut käyttäjät haluavat matkia alkuperäistä videota.Sovelluksessa villitsevät myös tanssi- ja musiikkihaasteet sekä hauskat meemit, joita käyttäjät yrittävät matkia humoristisesti. Samoin kuin Instagramissa Tiktokissakin on nk. ”oma sivu” (For You), johon ilmestyy videoita, joista saatat pitää. Tiktokissa on tietenkin vaikuttajia ja julkkiksia, joilla on miljoonittain seuraajia. Silti Tiktok on läpinäkyvämpi kuin mikään muu sosiaalisen median kanava. Huumori ja aitous ratkaisevat. Unohda poseeraukset ja kauneusfiltterit, Tiktok on tarkoitettu aivan tavallisille ihmisille. Pääset mukaan vaikkapa aivan tavallisten amerikkalaisteinien elämään – heidän videoillaan voi olla tuhansia tykkäyksiä ja satoja kannustavia kommentteja.

Avaimet menestykseen

Tiktok muistuttaa paljon edeltäjiään Snapchatia, Vinea ja Vimeota. Sitä, miksi siitä on tullut niin suosittu ja vieläpä maailmanlaajuisesti, on vaikea sanoa, mutta tietyt asiat vaikuttavat varmasti. Mahtavasti toteutettu algoritmi tekee loputtomasta selaamisesta koukuttavaa: näytöllesi ilmestyy toinen toistaan viihdyttävämpiä videoita. Saat käyttöösi laajan valikoiman ääniä ja visuaalisia tehokeinoja. Videoiden editointityökalu on lisäksi todella helppokäyttöinen. Tiktok-videoita ei tarvitse leikata ja editoida vaikeissa ohjelmissa, vaan Tiktokissa kaikki ovat ammattilaisia. Toinen syy Tiktokin suosioon on aitous. Tottakai tunnetuimmat vaikuttajat esiintyvät aina parhaimmillaan, mutta suurin osa antaa itsestään enemmän kuin Instagramissa. Ihmiset tekevät parodioita, kuvaavat itseään oudoissa tilanteissa ja löytävät ”oman heimonsa” sovelluksesta.

Seuraajat ovat sitoutuneempia kuin muilla sosiaalisen median alustoilla ja tykkäyksiä sekä kommentteja annetaan helposti. Tiktok on onnistunut luomaan maailman, jossa luovuus, huumori ja lahjakkuus kohtaavat ennennäkemättömällä tavalla.

Sovelluksen kääntöpuoli

Kuten kaikessa verkossa tapahtuvassa toiminnassa myös Tiktokissa on pimeä puolensa. Tiktokin käyttäjät ovat suhteellisen nuoria, ja vuosien mittaan lasten yksityisyyden suojasta on käyty oikeustaisteluita. Vuonna 2019 sovellus maksoi 5,7 miljoonaa dollaria sakkoja, kun sitä syytettiin alle 13-vuotiaiden lasten henkilötietojen keräämisestä laittomasti ilman vanhempien hyväksyntää. South China Morning Post raportoi lisäksi, miten sadat lapset Hong Kongissa paljastivat koko nimensä, puhelinnumeronsa ja koulunsa lisäämällä tiedot julkisiin videoihin. He huomasivat myös, että aikuiset miehet lähettivät näille tileille viestejä ja pyysivät nuoria tyttöjä ”tyttöystäväkseen”. Nuorilla käyttäjillä on verkossa aina riski joutua seksuaalisen häirinnän uhriksi ja tämän takia aikuisten ja vanhempien pitää olla perillä siitä, mitä lapsi julkaisee ja myös oltava mukana käyttäjänä, jotta pysyy perässä.

Tiktokia on myös syytetty sisällön sensuroimisesta. Vuodettujen asiakirjojen mukaan Tiktok sensuroi Kiinan hallituksen vastaista poliittista sisältöä. Tämä huomattiin, kun Hong Kongin mielenosoituksista peräisin olleiden videoiden poistamista epäiltiin vuonna 2019. Tiktok on koko ajan korostanut, etteivät sen moderoijat ole Kiinassa eikä mikään ”ulkomainen hallitus” pyydä alustaa sensuroimaan sisältöä. Haasteista huolimatta Tiktok on sovellus, joka sinun täytyy tietää. Se on yksi sosiaalisen median tärkeimmistä yrityksistä ja tärkeä alusta vaikuttajille ja yrityksille.

Lähteet:
Nyteknik.se
businessinsider.com
vox.com
influencermarketinghub.com
omnicoreagency.com