Har du funderat vad det egentligen innebär att marknadsföra produkter via influencers? Hur mäter man lönsamheten och vad är viktigt att tänka på när man jobbar med sociala medier? Här listar vi fem saker företag bör känna till.


Influencermarknadsföring har tagit marknadsföringsvärlden med storm och idag har många företag insett vikten av att synas på sociala medier. Enligt en omfattande undersökning av CreatorIQ och Influencer MarketingHub har 55 % av företag idag en egen budget för marknadsföring i samarbete med influencers. Av de som deltog i undersökningen, ansåg 91% att en sån typ av marknadsföring är effektiv och nödvändig. Det som man tyckte var utmanande, var att hitta rätt influencer för deras varumärke. Att förstå influencervärlden och dess koncept är inte alltid rätt. Därför har vi listat fem saker som är bra att veta.

1. En nano- eller microinfluencer har högre engagemang är stora kändisar

Trodde du att det krävs enorma skaror följare för att göra ett intryck? Nejdå! Personer med över 100 000 följare på Instagram får i snitt bara 1,1% av sina följare engagerade, medan personer med 1000-5000 följare har 5.3 % engagemang på sitt innehåll. Det kan alltså löna sig för företag att samarbeta med mindre kända personer, men med trogna följare som också finns på rätt ställe rent geografiskt. Stirra dig inte blind på en podd, blogg eller Youtube-kanals följarantal, utan koncentrera dig på engagemanget och se potentialen i ett hitta en långvarig och pålitlig samarbetspartner.

2. Influencermarknadsföring sker på många plattformar

Det finns många sätt att engagera en influencer i ett varumärke. Instagram har varit i framkant sedan år 2015 och idag inkluderar mer än 90% av alla influencer-kampanjer Instagram som en del av marknadsföringsmixen. Många influencers har också aktiva plattformar och kan annonsera på Facebook, Twitter, Pinterest, Tiktok, Youtube eller i en podd.

3. Äkthet är viktigt

Kontroll av statistik och äkta följare på plattformar har blivit allt viktigare. Använder man sig av köpta följare blir engagemanget väldigt lågt och speciellt när man samarbetar och gör en kampanj: falska följare kan helt enkelt inte köpa en produkt eller tjänst. I längden märks det om en influencer har äkta följare eller inte. Enligt en undersökning gjord av Morning Consult är det också viktigt att influencern är äkta på sina sociala kanaler. Speciellt generation Z (1995-2010 födda) uppskattar när en influencer är genuin, transparent och vågar vara sig själv. Det blir allt viktigare att influencern vågar publicera bilder från verkligheten och vågar visa en vardag utan filter. På så sätt kan följarna känna igen sig och relatera till personen på ett annat plan.

4. Hur mäter man en lyckad kampanj?

Många pratar om ROI när det kommer till kampanjer med influencers, return of investment, vad man får tillbaka för pengar man har investerat. Det bästa sättet att mäta avkastningen på influencermarknadsföring är genom att använda ett mätvärde som mäter målen för dina kampanjer. Allt fler fokuserar på att använda sin influencer för att ge konkreta resultat. Om du som företag funderar på att anlita en influencer, se till att ha ett tydligt mål med kampanjen och kom överens om hur ni kan mäta det.

5. Prissättning

Många företag sysslar med pressutskick åt mindre influencers i hopp om att få gratis marknadsföring i deras sociala kanaler. Det här är inte rättvist och visar både att man underskattar sin egen produkt och att man underskattar en influencer. Precis som att man aldrig skulle skicka ett pressutskick till en tidning i

hopp om att de skulle göra en gratis annons, ska man inte heller skicka ut produkter och vänta på gratis marknadsföring. En seriös influencer vet sina priser och kan styrka detta genom att visa tidigare lyckade samarbeten. Ett seriöst företag förväntar sig heller inte gratis marknadsföring. Vad en influencer tar betalt beror på hur sto räckvidd hen har, vad hens engagemangsprocent är och vad som ingår i paketet. I allmänhet är priset för ett långsiktigt samarbete (s.k. ambassadörskap) förmånligare än en enda bild.

 

Möjligheterna är många med influencermarknadsföring och vi hjälper er gärna att hitta den kampanj som funkar bäst med tanke på era målsättningar. Ta kontakt med Sandra eller Patrik så berättar vi mera!

Sandra Sundström
Campaign Manager

sandra@segermarketing.fi
040 961 4435

Patrik Ritala
Sales And Social Media Coordinator

partrik@segermarketing.fi
0408674074