Oletko huomannut muutoksen sosiaalisessa mediassa? Korona on vaikuttanut sekä yritysten tapaan että sinun tapaasi toimia. Tässä esittelemme viisi muutosta.

1. Käytämme enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa

GlobalWebIndexin tekemän tutkimuksen mukaan käytämme 45 % aiempaa enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa ja muilla alustoilla koronan seurauksena. Kun Suomessa noudatamme annettuja rajoituksia, tarkoittaa se samalla, että meillä on enemmän aikaa olla vuorovaikutuksessa digitaalisesti. Koska monet asiakkaat eivät pääse liikkeisiin ja tapahtumiin, ne ovat siirtyneet verkkoon. Meillä on enemmän aikaa kulutettavaksi viihteen, shoppailun ja ruutuajan parissa. Tutkipa omaa ruutuaikaasi viime viikkojen ajalta. Onko se samalla tasolla kuin ennen koronaa vai onko se lisääntynyt?

Monet yritykset ovat siirtäneet markkinointibudjettinsa digimarkkinointiin, mikä puolestaan lisää esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin kysyntää. Jos olet yrittäjä, pysy ajan hermolla ja huomioi tilanne markkinointistrategiassasi. Miten yrityksesi tuotteita voisi markkinoida digitaalisesti? Mitkä palvelut pystyy toimittamaan virtuaalisesti?

2. Laatu korvaa määrän

Lisääntynyt sosiaalisen median käyttö on tehnyt meistä vaativia sisällön suhteen. Digitaalisessa maailmassa on loputtomasti tietoa, mikä joskus vaikuttaa myös sisällön laatuun sitä laskevasti. Haluamme mieluummin nähdä muutaman hyvän kuvan ja tekstin kuin hukkua kuvatulvaan. Laatu ratkaisee.

Yritysten on tärkeää miettiä julkaisujensa sisältöä. Panosta sisältöön ja huomioi myös yhteiskunnassa tapahtuvat asiat! Yksi yritys, joka uskaltaa julkaista poliittisia kannanottoja ja seuraa yhteiskunnallisia keskusteluja, on Nike.

Nike tuo äänensä kuuluville tasa-arvoa ja Black lives matter -liikettä koskien. Kuva: Nike

3. Kaipaamme läpinäkyvyyttä ja huumoria

Kaikki ei ole ihan niin kuin sosiaalisessa mediassa näyttää – sen karanteeni- ja etätyövuosi ovat meille opettaneet. Sosiaalisessa mediassa näkyy vähemmän kiillotettuja kuvia ja enemmän ihmisten arjen ponnisteluja. Sosiaalinen media voi aiheuttaa psyykkisen terveyden horjumista, jos sitä ei käytä oikein. Siksi ihmisten aidot arkikuvat saavat muutkin tuntemaan itsensä riittäviksi. Vuonna 2020 ei vaadittu mainetekoja.

Tiktokin esiinmarssi on lisännyt huumorin käyttöä sosiaalisessa mediassa. Se on näkynyt myös markkinointistrategioissa. Ravintolaketju Chipotle on loistava esimerkki siitä, miten huumoria voi hyödyntää seuraajien sitouttamisessa. Tavanomaisten ruokakuvien julkaisemisen sijaan ketju on panostanut huumoriin.

4. Yritykset ja viranomaiset hyödyntävät sosiaalista mediaa

Vanhemmat sukupolvet seuraavat uutisia perinteisestä mediasta kuten sanomalehdistä tai TV:stä. Z-sukupolvi ja millenniaalit ovat kasvaneet digitaalisen median piirissä joten uutiset ja yhteiskuntaa koskeva tietokin saadaan sitä kautta. Koronan myötä yritykset, poliittiset puolueet ja viranomaiset hyödyntävät sosiaalista mediaa nuorempien kohderyhmien tavoittamiseen. Instagram ja Tiktok ovat olleet ensiarvoisen tärkeitä kanavia tiedon levittämiseen viruksesta ja maailman poliittisesta tilanteesta. Punainen Risti on esimerkiksi käyttänyt Tiktokia tiedottaakseen tärkeistä terveyteen ja koronaan liittyvistä asioista. Seuraajat voivat saada tietoa palovaroittimen toiminnasta taisiitä, miten maanjäristyksen aikana tulee toimia. Elintärkeää tietoa kiinnostavalla tavalla esitettynä.

THL käyttää jatkuvasti Instagramia tavoittaakseen nuoremmat kohderyhmät. Kuva: THL

5. Mukautamme strategiaa

Yritykset noudattavat helposti samoja vanhoja toimintatapoja sosiaalisessa mediassa kuin ennenkin. Korona on kuitenkin osoittanut, miten tärkeää on pysyä kehityksessä mukana. Yritykset mukauttavat nyt strategiaansa nopeammin kuin ennen ja tekevät parannuksia sosiaalisen median kanavissa trendien ja tapahtumien mukaan. Ihmiset pysyvät kodeissaan, joten yrityksille on tärkeää tuottaa lyhytkestoista sisältöä kanaviinsa, jotta mielenkiinto pysyy yllä.

Haluatko tietää, miten yrityksesi voi tavoittaa uusia kohderyhmiä sosiaalisessa mediassa? Ota yhteyttä, niin autamme asiassa!