Oletko miettinyt, mitä tuotteiden tai palveluiden vaikuttajamarkkinointi oikein on? Miten kannattavuutta mitataan ja mitä kannattaa miettiä sosiaalisen median markkinoinnissa? Tässä viisi asiaa, jotka yritysten on hyvä tietää.


Vaikuttajamarkkinointi on rynninyt markkinoinnin kenttään voimalla ja nykyisin monet yritykset ymmärtävät sosiaalisen median näkyvyyden tärkeyden. CreatorIQ:n ja Influencer MarketingHubin kattavan tutkimuksen mukaan 55 % yrityksistä on varannut markkinointibudjetista osan vaikuttajamarkkinoinnille. Tutkimukseen osallistuneista 91 % katsoi, että vaikuttajamarkkinointi on tehokasta ja välttämätöntä. Haastavaksi koettiin sopivan vaikuttajan löytäminen omalle brändille. Vaikuttajamarkkinoinnin ja sen käsitteiden ymmärtäminen on joskus hankalaa. Siksi olemmekin koonneet avuksesi viiden kohdan listan.

1. Nano- tai mikro-vaikuttajalla on sitoutuneempi seuraajakunta kuin julkkiksilla

Luulitko, että vaikutuksen tekemiseen tarvitaan valtava seuraajakunta? Ei pidä paikkaansa! Henkilöt, joilla on 100 000 seuraajaa Instagram, saavat yleensä vain 1,1 % seuraajistaan sitoutumaan julkaisuihinsa, kun taas henkilöt, joilla on 1000-5000 seuraajaa, saavat 5,3 % sitoutumisasteen julkaisuilleen. Yritysten kannattaakin siksi tehdä yhteistyötä vähemmän tunnettujen ihmisten kanssa, joilla on lojaali seuraajakunta ja yleensä vielä yritykselle sopivalla alueella. Älä siis takerru podien, blogien tai Youtube-kanavien seuraajalukuihin, vaan keskity sitoutumisasteeseen ja näe pitkäaikaisen ja luotettavan vaikuttajan kanssa tehtävän yhteistyön koko potentiaali.

2. Vaikuttajamarkkinointia tehdään monella alustalla

Vaikuttaja voi tuoda brändiä esiin monella tavalla. Instagram on ollut ykkönen vuodesta 2015 ja nykyisin yli 90 % kaikista vaikuttajakampanjoista sisältää Instagramin. Monilla vaikuttajilla on muitakin aktiivisia alustoja käytössään ja he voivat mainostaa Facebookissa, Twitterissä, Pinterestissä, Tiktokissa, Youtubessa tai podissa.

3. Aitous on tärkeää

Tilastojen seuraamisesta ja aidoista seuraajista on tullut yhä tärkeämpää. Jos vaikuttajalla on ostettuja seuraajia, sitoutuneisuus on alhainen ja etenkin kampanjoissa se näkyy: epäaidot seuraajat eivät yksinkertaisesti osta tuotetta tai palvelua. Ajan myötä käy selväksi, ovatko vaikuttajan seuraajat aitoja vai eivät. Morning Consultin mukaan on myös tärkeää, että vaikuttaja on aito kanavissaan. Erityisesti Z-sukupolvi (vuosina 1995-2010 syntyneet) arvostavat aitoja, läpinäkyviä vaikuttajia, jotka esiintyvät omana itsenään. On yhä tärkeämpää, että vaikuttaja uskaltaa julkaista todellisia kuvia ja näyttää arkeaan ilman filttereitä. Siten seuraajat pystyvät samaistumaan vaikuttajaan aivan eri tavalla.

4. Miten kampanjan onnistumista mitataan?

Vaikuttajakampanjoiden yhteydessä puhutaan yleensä ROI-arvosta (return of investment) eli minkä vastineen käytetylle rahasummalle saa. Paras tapa mitata vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia on valita sellainen mittari, joka mittaa kampanjan tavoitteita. Yhä useammat yritykset haluavat vaikuttajamarkkinoinnilta konkreettisia tuloksia. Jos yrityksesi aikoo hyödyntää vaikuttajamarkkinointia, vramista, että kampanjalla on selkä tavoite ja sovi vaikuttajan kanssa, miten kampanjan onnistumista mitataan.

5. Hinnoittelu

Monet yritykset tekevät pienemmille vaikuttajille postituksia siinä toivossa, että saavat ilmaista näkyvyyttä vaikuttajien sosiaalisen median kanavissa. Tämä ei ole oikein ja kertoo siitä, ettei yritys arvosta omia tuotteitaan eikä vaikuttajia. Eihän lehteenkään lähetetä julkaisua siksi, että saataisiin mainos ilmaiseksi, joten ilmaista markkinointia tuotteita vastaan on turha odottaa.

Vakavastiotettava vaikuttaja tietää hintansa ja perustelee hintansa aiemmin toteuttamillaan yhteistöillä. Vakavastiotettava yritys ei odota, että markkinointia tehdään ilmaiseksi. Vaikuttajan palkkioon vaikuttaa näkyvyyden laajuus, sitoutumisaste ja paketin sisältö. Yleensä ottaen pidempi yhteistyö (nk. brändilähettiläsyhteistyö) tulee halvemmaksi kuin yksi yksittäinen kuva.

 

Vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet ovat laajat ja autamme mielellämme yritystäsi löytämään kampanjan, joka sopii parhaiten yrityksesi tavoitteisiin. Ota yhteyttä – Sandra ja Patrik kertovat lisää!

Sandra Sundström
Campaign Manager

sandra@segermarketing.fi
040 961 4435

Patrik Ritala
Sales And Social Media Coordinator

partrik@segermarketing.fi
0408674074