Tavallisimmat väärinkäsitykset vaikuttajamarkkinoinnista

Luulitko että kaikki vaikuttajien kuvat ovat teeskenneltyjä? Silloin olet väärässä! Tässä viiden väittämän lista vaikuttajamarkkinoinnista. Vaikuttajamme Sandra Holmäng pureutuu nyt niihin.

Vaikuttajamarkkinointiin liittyy edelleen ennakkoluuloja. Sandra Holmäng on yksi Seger Agencyn vaikuttajista ja hän vastaa esittämiimme väitteisiin vaikuttajamarkkinoinnista.

 

”Vaikuttajana ei tarvitse tehdä paljon mitään”

Vallalla on käsitys, että bloggaajat ja vaikuttajat vain nappaavat kuvan, kirjoittavat tekstin ja julkaisevat. Siinä se. Näin asia ei tietenkään ole, vaan sisällön tuottaminen sosiaalisen median kanaviin tai blogiin vaatii suunnittelua ja jälkityötä. Vaikuttajalta vaaditaan myös editointiosaamista, Storytelling-taitoa ja tietoa siitä, miten ihmiset saadaan mahdollisimman hyvin sitoutumaan julkaisuun.

Sandra: Tämä ei pidä paikkaansa. Vaikuttaja tekee hulluna työtä jo ihan sen kuvan eteen. Kauniin ja rennon näköisen kuvan takana on paljon työtä. Sosiaalisessa mediassa pitää olla strategia ja työtä on tehtävä kovasti, että saa näkyvyyttä, erityisesti nykyisin, kun algoritmit muuttuvat koko ajan.

Kuva ja teksti vaativat suunnitelmallisuutta ja luovuutta. Tässä Sandra tekee yhteistyöpostausta pankille ja kertoo säästövinkeistä.

 

”Tuotteet riittävät vastineeksi  tehdystä työstä”

Kun Instagram lanseerattiin, oli tavallista, että yritykset lähettivät tuotteita ihmisille, jotta ne saisivat näkyvyyttä tuotteilleen. Nykyisin palkkio on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Sandra: EI! Tuotteet eivät riitä korvaukseksi, koska silloin vaikuttajia ei oteta tosissaan ja se vaikuttaa niihin, jotka todella haluavat tienata tällä. Yritykset saattavat lähettää viestejä tyyliin ”Tämä vaikuttaja hyväksyi tuotekorvauksen, miksi sinä pyydät xx € yhteistyöstä?”. Tämä vaikuttaa koko alaan negatiivisesti.

 

”Vaikuttamisella ei elä”

Onko vaikuttajana toimiminen oikea työ? Tiedämme, että suuret makrovaikuttajat, joilla on yli 500 000 seuraajaa, voivat tienata suuria summia yhteistyöllä. Miten pienemmät vaikuttajat pärjäävät?

Sandra: Tällä voi todellakin elättää itsensä. Nykyään ei tarvitse olla edes kummoista seuraajamäärää, vaan yritykset etsivät mikrovaikuttajia ja erikoistuneita vaikuttajia, joilla on aito yhteys seuraajiinsa. Minä työskentelen pääasiassa vaikuttajana.

Alicia Tenise on vaikuttaja, joka keskittyy matkustamiseen. Hänellä on vajaa 30 000 seuraajaa Instagramissa, ja hän osoitti, että laadulla on väliä, ei seuraajien määrällä.

 

”Sosiaalisessa mediassa kaikki on teeskentelyä”

Teennäisiä kuvia, tekohymyjä ja luonnottomia poseerauksia. Vaikuttajat törmäävät jatkuvasti kritiikkiin siitä, etteivät he ole aitoja ja todellisia sosiaalisessa mediassa. Pitääkö se paikkansa?

Sandra: Sosiaalisessa mediassa suurin osa ei ole feikkiä. Muista aina suhtautua varauksella asioihin sosiaalisessa mediassa äläkä usko, että kaikki on niin täydellistä kuin miltä se kuulostaa. Mutta kaikki ei suinkaan ole feikkiä. Olen tutustunut upeisiin ihmisiin sosiaalisen median kautta ja minulla on laaja sosiaalinen piiri nykyisin sen ansiosta. Sosiaalisessa mediassa syntyy aitoja ihmissuhteita.

Haluatko tietää, miten yrityksesi voisi tavoittaa uusia kohderyhmiä vaikuttajamarkkinoinnin avulla? Ota yhteyttä, niin autamme sinua!