Mitä vaikuttajamarkkinointi oikeastaan on? Miten se alkoi ja miltä se näyttää nykyään? Tule mukaan tutustumaan vaikuttajamarkkinoinnin historiaan!

Mikä on vaikuttaja?

  •  Vaikuttaja on henkilö, joka pyrkii vaikuttamaan lähipiiriinsä eri tavoin. Nykyisin pääasiassa sosiaalisen median kautta.
  • Englanniksi vaikuttajia kutsutaan sanalla Influencer.
  • Sanakirjamääritelmä kuuluu: “Vaikuttaja on henkilö, johon luotetaan, jota kuunnellaan ja josta välitetään.” Jos olet mukana sosiaalisessa mediassa, vaikutat myös ihmisiin siellä eri tavoilla. Äänemme voivat kuulua tietyissä verkostoissa yhtä vahvoina kuin ”julkkisten”.

Influenssereiksi tai vaikuttajiksi kutsutaan yleisesti erityyppisiä sosiaalisen median vaikuttajia. Mutta miten kaikki sai alkunsa? Vaikka käsite on melko uusi, ilmiö on ollut olemassa jo kauan.

1700-luvulta nykypäivään - millaisia vaikuttajia historia tuntee?

Kuninkaalliset ja uskonnolliset johtajat ovat kautta historian pitäneet hallussaan suurta valtaa ja suuria vaikuttamisen mahdollisuuksia, sekä lähiympäristössään mutta myös maailmanlaajuisesti. 1700-luvulla keraamikko Josiah Wedgewood hyötyi Britannian kuningashuoneesta, kun hän myi teoksiaan kuningatar Charlottelle. Kuningashuone näytti hankintojaan kansalle ja Wedgewoodista leivottiin näin kuninkaalinen keraamikko. Yritys kasvoi ja tunnetaan nykyisin menestyvänä yrityksenä nimeltä ”The Royal Pottery”.

Vaikutusvaltaisten ihmisten siivellä markkinointi tunnettiin siis jo 1700-luvulla. 1900-luvun alkupuolella tuli tavaksi luoda fiktiivisia vaikuttajia brändeille. Coca-Cola kehitti esimerkiksi joulupukin: parrakas, tukeva ja kiltti mies, joka piti virvoitusjuomasta. Hahmoja luotiin siksi, että asiakkaat muistaisivat brändin ja sitoutuisivat yritykseen vahvemmin. Nykyisin kiistellään siitä, loiko Coca-Cola joulupukin sellaisena kuin hänet nykyisin tiedetään vai oliko hahmo olemassa jo ennen sitä. Oli miten oli, Coca-Colan kannatti kehittää oma vaikuttaja, joka vetosi sekä aikuisiin että lapsiin.

1900-luvun jälkipuoliskolla TV yleistyi kotitalouksissa. Yritykset alkoivat rekrytoida julkkiksia promoamaan palveluitaan ja tuotteitaan. Friends-sarjasta tuttu Jennifer Aniston ryhtyi L’oreal Elvital -kasvoksi 90-luvulla. Julkkiksia rekrytoidaan edelleen, koska heidän avullaan on mahdollista tavoittaa laaja kohderyhmä. Aina vaikuttajamarkkinointi ei kuitenkaan toimi niin kuin ennakkoon ajatellaan. Vuonna 2017 Pepsi toteutti mainosfilmin, jossa Kendall Jenner oli pääroolissa. Mainos tuomittiin nopeasti ”Black Lives Matter” -liikkeen pilkkaamiseksi. Pepsin oli pakko keskeyttää mainonta, koska kritiikki ei laantunut.

Vuonna 2004 blogit löivät itsensä läpi: Yhtäkkiä kuka tahansa pystyi tuottamaan sisältöä, saamaan seuraajia ja vaikuttamaan. Vaikuttajamarkkinointi siirtyi digitaaliseen maailmaan ja alkoi ottaa nykyistä muotoaan. Ruotsissa Isabella Löwengrip oli ensimmäisiä bloggaajia ja onnistui luomaan Ruotsin luetuimman blogin vain 16-vuotiaana. ”Blondinbella”-blogin avulla hän perusti useita yrityksiä. Yhteistyö blogimaailman vaikuttajien kanssa alkoi muuttua houkuttelevaksi, koska markkinointi rakentuu sille ajatukselle, että bloggaajat ovat aivan tavallisia ihmisiä, jotka elävät omaa tavallista arkeaan. Seuraajat pystyvät samaistumaan heihin ja heidän tuottamaansa sisältöön. Julkkiksiin, kuninkaallisiin tai näyttelijöihin verrattuna bloggaajat vaikuttavat luotettavammilta ja helposti samaistuttavilta.

Kun Instagram lanseerattiin vuonna 2010, Caroline Calloway oli ensimmäisiä menestyjiä.Hän sai alustan ansiosta kirjasopimuksen ja löi itsensä läpi kerronnallaan, pitkillä teksteillä, jotka jatkuivat useammassa julkaisussa. Tämä oli aivan uusi tarinankerrontatapa ja tili sai paljon julkisuutta. Suomessa Ninni Nguyen on onnistunut vaikuttajana muodin ja tyylin saralla.

Missä olemme nyt?

Vaikka ilmiö tuli sanakirjoihin vasta vuonna 2016, on se ollut olemassa jo pitkään. Sitä kuka oli maailman ensimmäisen vaikuttaja on vaikea määrittää, mutta kuninkaalliset ja uskonnolliset johtajat ovat olleet aikansa vaikutusvaltaisia. Kun me nykyisin puhumme vaikuttajista, viittaamme henkilöihin , jotka voivat vaikuttaa suuriin joukkoihin sosiaalisessa mediassa. 1700-luvulta tähän päivään on tapahtunut paljon, ja sosiaalisen median vaikuttajien tekemä markkinointi näyttää aivan erilaiselta. Sosiaalinen media tekee markkinoinnista helposti saatavaa ja tehokasta. Siksi me rakastamme vaikuttajamarkkinointia!

 

Lähteet:
Socialmediatoday
Mediaupdate
Dictionary
Punktpr
Manrepeller
Gatsby
Socialmediatoday
Newyorker