Det finns många fördelar med att inkludera nyhetsbrev som en del i ert företags marknadsföring. Med en välplanerad strategi kan det leda till både ökad försäljning och navigera kunderna framåt i försäljningstunneln. Elin Borgmästars, expert på sociala medier och Employer Branding, förklarar vikten av nyhetsbrev. – Med nyhetsbrev kan företag skapa en närmare kontakt med sina kunder. Det är ett enkelt sätt att vara personlig och skapa engagemang bland både tidigare och så kallade “varma” kunder, som överväger ett köp. När målgruppen redan är intresserad, är ett nyhetsbrev ett lätt nästa steg att ta. Det här är ett utmärkt komplement till den övriga marknadsföringen. 

“Nyhetsbrev värnar om kundrelationen”

Är målet att öka försäljningen genom nyhetsbrev, krävs det alltid att läsaren får något av mervärde till inkorgen.

– Var tydlig i er text om hur ni kan lösa kundens problem och inkludera en “call to action” under ett eller flera tillfällen. Det får inte uppstå en förvirring hos läsaren vad nästa steg är, användarvänlighet och klarspråk är a och o.

Varje företag önskar en hög öppningsfrekvens på sitt nyhetsbrev. I Finland öppnar i medeltal 22 % av mottagarna sitt mail, men det varierar från bransch till bransch. Enligt Elin är en öppningsfrekvens på 20-30 % bra, men sträva efter att alltid höja den.

– Jämför olika nyhetsbrev och jobba kontinuerligt med att optimera dem. Öppningsfrekvensen bestäms mycket utgående ifrån ämnesraden, alltså vilken rubrik man använder. Genom att satsa på ämnesraden får ni högre öppningsfrekvens. Känner ni till vilka ord som ofta används inom er målgrupp, utnyttja det till er fördel och inkludera dessa nyckelord.

Tänk också på att öppningsfrekvensen kan variera, beroende på vilken dag nyhetsbrevet skickas ut.

– Jag skriver ofta nyhetsbrev för företag med B2B-kunder, och då är fredag eftermiddag eller måndag inte optimalt för utskick. 

Önskar ni att få ökad försäljning med hjälp av nyhetsbrev? Prova detta:

  • Börja med budskapet. Fundera vad ni vill berätta och inled med att tydligt tala om vad kunden kommer få läsa om. På det här sättet uppstår inga oklarheter och kunden vet direkt vad hen kan förvänta sig. 
  • Ha en tydlig struktur för att öka läsbarheten. Inkludera alltid mellanrubriker, bilder och företagets färgpalett. Utgå också från företagets grafiska profil. Variation fås genom att variera opaciteten i färgerna. 
  • Nyhetsbrevet måste ge kunden ett mervärde. Vad får kunden ut av att läsa ert nyhetsbrev? Inkludera gärna säljmaterial, men spara även sådant till den egna webbsidan. Kom ihåg att ett nyhetsbrev inte enbart ska handla om era produkter eller tjänster. 
  • Hitta en anknytning mellan vad ni erbjuder och något som kunden kan ha nytta av i sin vardag. Säljer ni till exempel matprodukter: dela med er av recept som inkluderar dessa produkter eller visa hur man tillreder en viss produkt. Är er huvudsakliga bransch inredning: skriv ett inlägg om inredningstrenderna i vår eller hur man inreder terassen i sommar.
  • Inkludera alltid en eller flera “call to action”-uppmaningar. Kunden måste alltid få möjlighet att klicka sig vidare till t.ex. er webbsida. Ett nyhetsbrev ska inte vara slutpunkten.