Nämä ovat ne kaksi asiaa jotka yritykset tällä hetkellä pohtivat uudesta sosiaalisen median jätistä, TikTokista. Tähän blogikirjoitukseen olemme koonneet kaiken, mitä sinun tulisi tietää yritysten TikTok-markkinoinnista. Käymme muun muassa läpi miten TikTok-algoritmi toimii ja millaista sisältöä kannattaa luoda, niin orgaanisesti kun mainontaa varten.

Siirry suoraan TikTokia koskeviin kysymyksiin ja vastauksiin

TikTok on jo kerännyt itselleen noin miljardi käyttäjää maailmanlaajuisesti, ja on siten yksi eniten käytetyistä sosiaalisen median alustoista. Suomessa löytyy noin 1,3 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Keskivertoinen käyttäjä viettää noin tunnin päivässä sovelluksen parissa, nauttien TikTok-algoritmin tarjoamasta käyttäjäkohtaisesti räätälöidystä sisällöstä. Tässä on jo kaksi hyvää syytä, miksi myös teidän yrityksenne tulisi olla aktiivinen TikTokissa.

Syksyllä 2021 TikTok lanseerasi oman mainostyökalunsa (TikTok Ads Manager), joka teki alustasta entistä kiinnostavamman yrityksille. Toisin sanoen TikTok on kehittynyt houkuttelevaksi alustaksi yrityksille tuotteiden ja palveluiden markkinointiin sekä myyntiin. Tämän lisäksi TikTok on täydellinen paikka rakentaa ja vahvistaa yrityksen brändiä, kokeilla uusia markkinoita ja rekrytoida uutta henkilöstöä.

Lue lisää Seger Marketingin TikTok-palveluista täältä

0
Miljoonaa TikTok-käyttäjää Suomessa

TikTok-markkinointi yrityksille

Yritysmarkkinointi TikTokissa voidaan jakaa kahteen osaan: orgaaninen markkinointi ja maksettu mainonta. Orgaaninen sisältö on sisältö, jota tuotatte ja julkaisette kanavallenne maksamatta siitä mitään. Sen jälkeen annatte TikTok-algoritmin päättää, kenelle julkaisunne näkyy. Algoritmi tunnistaa käyttäjänsä kiinnostuksenkohteet ja luo näin taitavan sisältösekoituksen vaikuttajien, yritysten ja muiden käyttäjien sisällöistä.

Mikäli haluatte varmistaa, että tietty kohderyhmä takuuvarmasti näkee teidän sisällön, voitte joko ”boostata” sisältöänne, tai panostaa digitaaliseen mainontaan. Sparked Adsin avulla pystyy valitsemaan, kenelle julkaisut näytetään esimerkiksi iän, kotimaan tai kiinnostuksen kohteiden perusteilla. Sama periaate koskee myös TikTokin digitaalista markkinointia, mutta tämä vaihtoehto tarjoaa vielä enemmän mahdollisuuksia. Voitte esimerkiksi verrata eri mainosten tehokkuutta testaamalla niitä toisiaan vastaan, suorittaa kattavampia kampanjoita ynnä muuta.

TikTok-mainonta on vielä suhteellisen edullista verrattuna esimerkiksi LinkedIniin, Facebookiin ja Instagramiin. Suomen halvin mainostapa TikTokissa on nimeltään In-feed Native video, joka tarkoittaa, että käyttäjän TikTok-syötteeseen ilmestyy teidän sponsoroituja postauksia.

Toinen tapa varmistaa että suuri yleisö näkee mainoksenne on Top-view-mainonta. Menetelmä tarkoittaa, että mainoksenne on ensimmäinen asia, jonka käyttäjä näkee kirjautuessaan alustalle. Top-view mainostapaa ovat käyttäneet esim. Ed Sheeran ja Ellinoora uuden kappaleensa yhteydessä toukokuussa 2022.

Tärkeä lähtökohta sisällönsuunnittelussa on ajatella kohderyhmää, ja mistä he ovat kiinnostuneet. Prosessin helpottamiseksi olemme listanneet keskeisiä kysymyksiä ja vastauksia tänne alle. Hyviä lukuhetkiä!

Varaa ilmainen kon­sul­taa­tio


  • Käymme lyhyesti läpi miten TikTok toimii
  • Keskustelu teidän ajatuksista, tavoitteista ja odotuksista
  • Mitä TikTok vaatisi teiltä / miten voimme auttaa
  • Konsultaatio ei sido teitä mihinkään
Patrik Ritala

Patrik Ritala

Sales & Social Media Coordinator
040 8674074

patrik@segermarketing.fi

Q&A


Miten tiktok toimii?

TikTok koostuu lyhyesti sanottuna kaikenlaisista lyhyistä videoista. Sovelluksen sisältö hyödyntää laajalti trendejä, musiikkia sekä hauskoja ääniklippejä, joiden avulla käyttäjät luovat kekseliäitä videopätkiä. Trendi voi olla esimerkiksi niksi ruoanlaitossa, haaste (Tiktok-challenge), hauska filtteri tai jotain muuta mikä herättää TikTok-käyttäjien kiinnostuksen ja halun kokeilla trendiä itse. Hyvä vinkki yrityksenne TikTok menestymiseen, on kiinnittää huomiota trendeihin ja trendikkäisiin ääneihin, antaa käyttäjille ahaa-elämyksiä ja olla yksinkertaisesti ottamatta itseään liian vakavasti.

Muistakaa että TikTok ei ole sama kuin Instagram: TikTokissa käyttäjät haluavat nähdä enemmän läpinäkyvyyttä ja vähemmän täydellisyyttä.

Miksi yritysten kannattaa investoida aikaa TikTokiin?

Vastaus on suhteellisen yksinkertainen: Alusta on jo erittäin suosittu, ja trendi puhuu puolestaan. Kuten Facebookin ja Instagramin tapauksessa, nuoret löysivät sovelluksen ensin ja nuoret aikuiset seurasivat heidän perässä. Nouseva keski-ikä alkaa näkyä myös TikTokissa, ja kun yrityksesi ydinkohderyhmä on löytänyt tiensä sinne, on yrityksenne tärkeä olla jo tuttu ja vakiintunut alustalla. Aktivoimalla yrityksenne TikTokissa tässä vaiheessa teillä on mahdollisuus olla mukana leipomassa sellaista kakkua, jonka eteen kilpailijat tulevaisuudessa tekee kaiken saadakseen edes palan itselleen. Ensimmäiset palloon päässeet pelaajat laativat pelisäännöt, joita muut myöhemmin käyttävät. Minkä roolin te haluatte saada?

Miten saamme yrityksemme menestymään TikTokissa?

Tämä on tietysti miljoonan dollarin kysymys, mutta tässä muutama vinkki ja temppu, jota voitte hyödyntää. Yksi niistä on seurata trendejä, haasteita ja suosittuja soundeja, ja luoda niistä omia versioita. Useimmat tiktokkaajat haluavat nähdä materiaalia joka sitoo, innostaa ja opettaa. Näitä kolmea vinkkiä kannattaa pitää mielessä kun rakennatte yrityksenne TikTok-läsnäoloa. Esimerkiksi TikTokin käyttäjät arvostavat ”kulissien takaata” tehtyjä videoita, jossa nostetaan esiin se osa yrityksestä, joka ei muuten tulisi esiin.

Mikäli haluatte varmistaa, että teidän videot tavoittavat tietyn yleisön, on TikTok-mainonta oikea menettelytapa. Maksamalla lisänäkyvyydestä takaatte, että yrityksenne videot tavoittavat suuremman yleisön. Seuraajanmäärän kasvattaminen ja liikenteen ohjaaminen verkkokauppaanne tai verkkosivuillenne tapahtuu myös kätevästi maksullisen TikTok mainonnan avulla. Vielä tänä päivänä on suhteellisen edullista mainostaa alustalla, mutta kuten olemme nähneet toisissa sosiaalisien median alustoilla, hinta todennäköisesti tulee nousemaan ajan myötä. NYT on oikea aika tarttua tilaisuuteen.

TikTok käyttäjät hengailevat usein TikTokin ”sinulle-sivulla” (for you page), jonka algoritmi​​ täyttää asiaankuuluvilla videoilla. Täällä näkyvät yleensä myös yrityksien mainokset. Siksi teidän kannattaa luoda mainos, joka ei tunnu luonnottomalta. Päinvastoin sen tulisi tuntua luonnolliselta ja helpolta – kannattaa siis pitää se aika yksinkertaisena. TikTokin oma slogan on ”Älä tee mainoksia, tee TikTokeja”, ja tämä todella pitää paikkansa. Näkyvyyden lisäämiseksi voi myös olla kiinnostavaa testata yhteistyötä eri vaikuttajien ja TikTok-tekijöiden kanssa.

Kuinka mainostaa TikTokissa?

Jotta voisitte mainostaa TikTokissa, tarvitsette TikTok Ads Manager -tilin, joka löytyy TikTok Business Centeristä. Kampanjaa luodessa tulee muun muassa asettaa tavoite (esim. liikenne, konversio tai sovellusten lataaminen), budjetti, määrittää kohderyhmän ja miettiä, mitä hinnoittelutapaa haluaa käyttää. Lisäksi teillä on tietenkin oltava tehokas video itse mainokseen. Palkkaamalla meidät Seger Marketingilla vältytte päänsäryltä, sillä me varmistamme että kaikki sujuu niin kuin pitää. Lisäksi raportoimme tuloksista markkinointikampanjan päättyessä, tai sopimuksen mukaan.

Huomatkaa, että teillä ei tarvitse olla aktiivinen orgaaninen läsnäolo TikTokissa voidaksenne mainostaa alustalla. On täysin mahdollista käyttää TikTokia vain mainostamista varten.

Mitkä ovat TikTok-markkinoinnin tulokset?

Jokaisen yrityksen tulokset ovat yksilöllisiä ja tavoitteista riippuvia. Voimme kuitenkin mitata tuloksia muun muassa kattavuuden, klikkien, tulosten, cost per click (CPC), cost per mille (/ 1000 näyttökertaa, CPM), click through rate (CTR), conversion rate (CVR), cost per result (CPR) ja cost per aquisitionin (CPA) avulla. Optimoimalla mainoksia Tiktok antaa arvion siitä, mitä tuloksia voi yleisellä kaavalla odottaa, esimerkiksi kattavuuden suhteen.

Vaikka kaikki tulokset ovat yritysten osalta yksilöllisiä, Suomessa voi suurinpiirtein luottaa seuraaviin lukuihin: Reach-kampanjan CPM-hinta: 0,7 € – 1,4 € välillä. CPC-hinta liikennekampanjalle: 0,06 € – 0,12 €. Tuloskampanjan CPC-hinta: noin 0,13 € – 0,19 €. Luvut olemme saaneet TikTokilta vuoden 2021 lopussa.

Mitä mainostaminen TikTokissa maksaa?

Tämä riippuu siitä, mitä tulosta haette. Jokainen mainos vaatii Ad-set tasolla määritetyn budjetin. Voitte valita joko päiväbudjetin (daily budget) tai elinkaaribudjetin (lifetime budget). Kuten nimet kertovat, valitsette joko kulutettavan päiväkohtaisen summan tai kokonaissumman koko mainoksen elinkaarelle. TikTokin minimibudjetti on 20 euroa päivässä. Muistakaa kuitenkin, että eri mainosmuodoilla on erilaiset hinnat ja että mitä enemmän odotatte saavanne mainostamisesta irti, sitä kalliimpaa se on. Esimerkiksi kattavuuden optimointi on halvempaa kuin klikkausten, seuraajien tai sovellusasennuksien optimointi.

Joku muu käyttää jo yrityksemme nimeä TikTokissa, mitä meidän pitäisi tehdä?

Seger Marketingilla voimme auttaa nimenne tai brändinne lunastuksessa, jos joku muu on ehtinyt napata sen. Teimme näin esimerkiksi Wasalinen tapauksessa, kun toisella käyttäjällä oli heidän nimensä käytössä TikTokissa. Voimme myös auttaa TikTok-tilinne verifioinnissa, jotta saatte sinisen verifioinnin merkin käyttäjänimenne perään. Tämän olemme esimerkiksi tehneet Vilpelle.

Kuinka suosittu TikTok on Suomessa?

Suomessa on noin 1,3 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Puolet heistä ovat 18–24-vuotiaita, 26,4 % 25-34-vuotiaita ja 22,6 % 35-vuotiaita tai vanhempia. Pieni enemmistö TikTokin käyttäjistä Suomessa ovat naisia.

Kuinka TikTok-video tehdään?

Voitte tehdä TikTok-videon joko suoraan sovelluksessa alusta asti, tai kuvata videot erikseen ja lisätä ne sovellukseen myöhemmin. Jos nauhoitatte suoraan sovelluksessa, voitte käyttää haluttu ääni alusta alkaen. Muissa tapauksissa voitte lisätä sen myöhemmin. Älkää kuitenkaan unohtako äänen lisäämisen – musiikki ja ääniraidat ovat olennainen osa TikTokia. Viimeistelkää lisäämällä sopiva kuvateksti, muutama hashtagi ja voilá, olette tehneet TikTokin! Jos olette todella taitavia, voitte myös kokeilla tehosteiden lisäämistä ja ehkä jopa käyttää eri ylimenoja (transitions) videossanne. Hyvä nyrkkisääntö TikTokille on yrittää pitää videot lyhyinä ja videopätkien tempo melko nopeana. TikTok on myös äskettäin julkaissut TikTok-stories ominaisuuden, mikä mahdollistaa tarinan luomisen alustalle.

Pitääkö minun palkata markkinointitoimisto aloittaakseni TikTokin meidän yritykselle?

Se on jokaisen oma valinta. Parasta yhteistyössä kanssamme täällä Seger Marketingilla on muun muassa se, että olemme jo monen vuoden aikana tehneet aktiivisesti yhteistyötä TikTokin parissa. Siksi tiedämme, mikä toimii TikTokissa ja millainen sisältö voisi olla sopivaa just teidän yritykselle. Osaamme auttaa teitä kaikessa TikTokia koskevissa asioissa TikTok-stategioiden rakentamisesta sisällöntuotantoon, julkaisusta mainontaan. Asennamme myös tarvittaessa TikTok-pikselin verkkokehittäjänne kanssa.

Meillä on yhteistyökokemusta eri kokoisten asiakkaiden kanssa, niin B2B (business-to-business) että B2C (business-to-customer) yritysten parissa. Kun palkkaatte meidät, saatte myös enemmän aikaa panostaa ydinliiketoimintaanne.

Onko TikTok vain tanssiville teineille?

Ei, mutta tietysti TikTokissa on myös tilaa heille, jotka haluavat vain tanssia. Tänä päivänä TikTok tarjoaa jokaiselle käyttäjälle jotain kiinnostavaa, ja jos olette yrityksessänne allergisia tanssille, algoritmi seuloaa tanssit melko nopeasti pois. TikTok on niin paljon muuta kuin vain tanssia, ja jos jopa verohallinto on löytänyt yleisönsä alustalla, teidänkin yritykselle löytyy takuuvarmasti oma paikka TikTokissa. Mikäli haluatte kuitenkin kokeilla trendikkäitä tansseja, on se tietysti täysin mahdollista. Oppikaa tanssiaskelet, ja ei muuta kun kuvaamaan!

TikTok-markkinointi pähkinänkuoressa

Yrityksenä voitte markkinoida itseänne TikTokissa orgaanisesti tekemällä videoita ja antamalla algoritmin levittää niitä. Vaihtoehtoisesti halutessanne varmistaa, että tavoitatte oikean yleisön, on kannattavaa kokeilla maksettua mainontaa. Mainostaminen TikTokissa on edelleen suhteellisen halpaa, eikä teillä tarvitse olla aktiivista tiliä mainostaaksenne yrityksenne.

Lue lisää Seger Marketingin TikTok-palveluista täältä.

Frans Villanen

Frans Villanen

Digital Marketing Specialist

frans@segermarketing.fi