Inne att vara ute – Kronoby kommun stärker sitt varumärke

Det är inte bara företag som kan använda sig av sociala medier för att synas. Här finns en stor möjlighet för kommuner och städer att locka till sig nya invånare och arbetstagare! Precis det här målet hade kampanjen som Kronoby kommun gjorde i samarbete med Seger Marketing.

I kampanjen “Inne att vara ute“, eller “On in olla out” fick lokala företag annonsera till både målgrupper i Kronoby, men också till nya områden som till exempel Nyland. Seger Marketing skapade en landningssida där företag tillsammans visade upp de bästa sidorna av landsbygden. De lokala företagen fick välja mellan att lyfta upp sina produkter och sitt företag, att stärka sitt varumärke som arbetsgivare eller att annonsera ut en ledig arbetsplats. På det här sättet skräddarsyddes upplevelsen för både läsare och företag, och en känsla av samhörighet skapades i Kronoby kommuns företagsbransch.

Målgrupper i olika delar av Finland

På landningssidan för kampanjen tog Seger Marketing fasta på nyckelord som trygghet, natur, boende och personliga berättelser. De företag som ville vara med i kampanjen kunde välja mellan olika paket och fick logo eller en screenshot av deras egen webbsida med länk på landningssidan.

Igenkänningsfaktorn blev en bildram som sedan användes för alla annonsbilder. Annonserna riktade Seger Marketing sedan till olika målgrupper, och utgick från den info företagens hade önskemål på.

”Kampanjen "Det är inne att vara ute" ger en modern bild av Kronoby som vi fått mycket positiv respons på. Vi vågar sticka fram hakan och lyfta profilen vilket Seger Marketing hjälpt oss med.”

- Ulf Stenman, t.f kommundirektör för Kronoby Kommun

467645

gånger kampanjen setts

6343

antal klick eller åtgärder

153

nya sidgillningar till Kronoby kommun

”Att kommunen tar initiativ till en sån här kampanj är roligt! Det vi uppskattade med kampanjen och upplägget från Seger Marketings sida var att allt var så konkret och att de tog fram en snygg annons med en lättläst text som gav oss bra resultat. Det hela gick väldigt smidigt till! ”

 – Andre Nyman & Daniel Ollqvist, VVS On