Hur ska man planera en webbsida? Eller behöver mitt företag ens en webbsida?

Hur ska man planera en webbsida? Eller behöver mitt företag ens en webbsida?

Hur ska man planera en webbsida?

Eller behöver mitt företag ens en webbsida?

03.11.2017

 

En webbsida är absolut nödvändig för företagare och företag – för alla som säljer produkter och tjänster. De potentiella kunderna bör kunna hitta ditt företag med hjälp av sökmotorer, som Google, oberoende av övriga marknadsföringskanaler och sätt att marknadsföra. Fast du inte säljer produkter direkt på nätet, så är webbsidan viktig när det gäller att nå kunder. Webbsidan ger tilläggsinformation om ditt företag, din expertis och dina produkter, och med hjälp av webbsidan kan du försäkra nya potentiella kunder om kvaliteten på era produkter och tjänster. Webbsidan ger även ett trovärdigt intryck.

Besluta vad webbsidans mål är.

 

Det första steget i webbsideplaneringen är att besluta vad du vill uppnå med hemsidan. Tillvägagångssättet kan vara enkelt, nytt material produceras med jämna mellanrum och potentiella kunder informeras om nya produkter och tjänster på ett tydligt och intressant sätt.

Du kanske vill berätta om ditt företag och erbjuda besökarna nyttig information via en blogg. En blogg kan vara ett sätt att kommunicera med kunderna och den kan vara en del av din social media strategi. I bloggen kan du producera material som dina kunder verkligen själva har nytta av, men kanske inte direkt säljer och marknadsför dina produkter. Då är du inne på innehållsmarknadsföring (som vi skrev om i ett tidigare blogginlägg). Innehållsmarknadsföringen och sociala medier är ett sätt att få folk att uppmärksamma ditt företag. När du har fått de potentiella kundernas intresse, bör du leda dem till hemsidan där själva säljaktiviteten, så kallat call to action, bör finnas. På hemsidan bör man alltså ha konkreta mål, t.ex. att få folk att handla dina produkter, ringa eller lämna sina kontaktuppgifter.

Välj budget.

 

Oberoende av om du är en företagare som nyss startat eller ett större bolag så hamnar du att fundera hur mycket du kan investera i en ny webbsida. Man gör inte nya webbsidor varje år och fortfarande anses den egna webbsidan vara den mest trovärdiga källan för information, därför är webbsidan en mycket viktig investering. Med en bra gjord webbsida stärker du ditt bränd, får mera synlighet och detta ökar möjligheten att sälja mera.

I avgiften för en ny webbsida ingår grafisk planering, kodning av sida och web hosting ( platsen där sidan och dess material finns). Det lönar sig att undersöka lite och fråga råd av experter, om vilken lösning som skulle vara bäst åt ert företag.

Billigast är mycket sällan bäst, framför allt när vi pratar webbsidor. Det är inte bara layouten på sidan som bör vara proffsig, utan även navigeringen på sidan bör fungera smidigt för att du ska kunna betjäna de potentiella kunderna på bästa vis. En dålig navigering och en layout som inte stärker ditt företags brand, ger ett mycket dåligt intryck och kan avgöra när kunderna gör sitt köpbeslut.

Texter, översättning av texterna och fotografering till webbsidan är även väsentliga delar av webbside tillverkningen och enklare att utföra ifall allt fås från ett och samma ställe.

Kriterier för att välja reklambyrån, som gör webbsidan, är deras erfarenhet, åsikt, utbud på tjänster och referenser.

Saara Santala
Graphic Designer & Photographer

Kan vi hjälpa er gällande er webbsida?

Ring till Seger 0447812428 eller sänd e-post till info@segermarketing.fi

Läs mer:

ILMAINEN SOSIAALISEN MEDIAN OPAS

Tilaa ilmainen someopas ja saat 8 yksinkertaista vinkkiä siihen kuinka hyödynnät somekanavia.

Tarvitsetko apua yrityksesi sosiaalisen median päivityksissä?

Olemme sosiaalisen median ja brändäyksen ammattilaisia ja autamme mielellämme teitä! OTA YHTEYTTÄ!

Tags:
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.