Presentation av Seger Marketings nya Digital Marketing Specialist

Presentation av Seger Marketings nya Digital Marketing Specialist

Presentation av Seger Marketings nya Digital Marketing Specialist

04.09.2018

Hej Matias! Vem är du?
Jag heter Matias Jansson och är en 30-årig mångsysslare inom marknadsföring från Karleby. Till utbildningen är jag ekonomie magister från Åbo Akademi.

För ett år sedan bodde du ännu i Åbo. Vad fick dig att flytta till Österbotten?
Förra året i december fick jag en otrolig nostalgikick från Karleby där jag har bott under min barndom. Jag vaknade en morgon och bara kände att NU vill jag verkligen flytta tillbaka dit.

Min fru var inte genast med på flyttnoterna, men som den marknadsföringsmänniska jag är började jag promota Karleby för min fru. Jag viskade lite vemodigt i hennes öra ”Karleby, Karleby…”

Din marknadsföringskampanj fungerade tydligen. Men Karleby är ändå inte Terjärv. Vad förde dig till Terjärv?
Det är nog Seger Marketing. Jag följde faktiskt Seger Marketings Instagram-konto redan då jag bodde i Åbo.

Då det på sommaren blev en ledig tjänst på Seger så tänkte jag först inte söka, eftersom befattningen var lite annan än vad som är min kärnkompetens. Men Seger Marketings platsannons dök upp så många gånger på some så jag tänkte att jag nog ändå borde skicka in en ansökan.

Det låter som att din arbetsbeskrivning är skräddarsydd enligt din kompetens och Seger Marketings behov?
Jag är främst här för att göra webbsidor och jobba med försäljning och marknadsföring. Själv ser jag det som min arbetsuppgift att utveckla affärsverksamheten åt Seger Marketings kunder, framför allt hur kundernas satsning på marknadsföring kunde ge de bästa resultaten.

Vad är det bästa med ditt jobb?
För tillfället blir jag inspirerad av friheten i mitt jobb och människorna som jag får jobba med. Dessutom tycker jag om att få hjälpa österbottniska företag till framgång. Jobbet på Seger Marketing är ett bra sätt för mig att ge uttryck för min kärlek till hembygden.

Du nämnde att du följde Seger Marketing på Instagram redan då du bodde i Åbo. Vad var det som fick dig intresserad av somebyrån i Österbotten?
Jag tycker att Seger Marketing är ett ganska otypiskt företag på detta område. Ett nytt företag intresserar förstås, men dessutom syns kreativitet hos Seger Marketing, vilket är väldigt viktigt för mig.

Dessutom verkade det här vara en arbetsplats dit man gärna kommer i jobb på måndagar. Jag har redan nu med så kort erfarenhet här på Seger Marketing märkt att människorna är i centrum här. Vi är väldigt olika typer här i jobb och det gör jobbet väldigt intressant.

Hurudan kompetens tar du med till Seger Marketings team?
Jag har ett ganska bra öga för att se hurudan marknadsföring kunden egentligen behöver. Sen tycker jag också väldigt mycket om planering och processer. Redan på min andra arbetsdag gjorde jag en processbild åt Seger Marketing om hur projekt med webbsidor genomförs så effektivt som möjligt från början till slut.

Jag är speciellt intresserad av hur man minimerar s.k. onödigt arbete så att man kan frigöra tid för något viktigare, t.ex. för kreativ planering.

Vad har du sysslat med innan jobbet på Seger Marketing?
Jag har jobbat med planering av användargränssnitt, dvs. jag har funderat på hur webbsidornas layout borde se ut för att sidorna skulle vara så fungerande som möjligt. Hit hör också att fundera på hur det lönar sig att ordna saker visuellt så att användarna hittar det de söker så lätt som möjligt.

Du förstår dig alltså väldigt bra på webbsidor. Vad bör den som planerar webbsidor tänka på innan projektet startar?
Jag tycker att man först och främst måste fundera på varför man gör webbsidorna. Vad är syftet med dem? Är sidorna till för kundservicen, för att stärka brandet eller vill man samla ihop möjliga försäljningsleads?

Då huvudsyftet är klart kan man mäta och analysera hur man uppnår målet. Först då kan man konkret se om sidorna funkar på det sätt man vill eller om man måste göra några ändringar.

Men om alla människor är på some, Facebook, Instagram osv., varför måste ett företag ha egna webbsidor utöver somekanalerna?
Det finns säkert många svar på detta, men jag tror att det helt enkelt är därför att företagets webbsidor alltid hör till företagets egna kontroll. Facebook och liknande är stora bolag som plötsligt kan ändra helt på användarvillkoren, så det är bra om företaget har någon plats där det helt själv kan avgöra hur det berättar om sig själv åt kunderna.

Så vad tycker du, för hurudana företag lönar det sig att satsa på webbsidor?
För sådana företag som sätter ribban högt och vill ha bra resultat.

Högkvalitativa webbsidor tjänar både företaget och kunden. Nyttan med webbsidor kan förutom försäljningsinkomster vara t.ex. optimering av kundservicen. Om man t.ex. flyttar tidsbokningen eller informationen till nätet får man tid över för att göra det egentliga jobbet i stället för att svara i telefon.

Det här blev också en längre intervju, lite som med Idas tidigare. Nämn ännu tre brand som inspirerar dig.
Ett kunde vara Gary Vaynerchuk. Han är en riktig someguru, känns som en äkta människa som är bra på att berätta hur marknadsföring funkar nuförtiden och hur var och en kan hitta sin passion i livet.

Sen blir jag också inspirerad av klädaffären Boardvillage från Kokkola. De har ett väldigt bra koncept, Finlands bästa skor, en fin butik och det går väldigt bra för dem.

I planeringen och implementeringen av webbsidor uppskattar jag också mycket Aucor. Det är en byrå i Åbo och Helsingfors som specialiserat sig på WordPress. De säger sig vara Finlands tuffaste WordPress-byrå och de lyckas också väldigt bra bevisa det i vad de gör och i sin marknadsföring. De har t.ex. skapat plugins till WordPress som andra sedan kan använda sig av i sitt arbete.

Text: Saana KlemolaCopywriter
Översättning: Anna-Lena Widd

Om du vill att ditt företags webbsidor ska fungera ännu bättre, ring Matias 0401430798!

Läs mer:

KOM IGÅNG MED SOCIALA MEDIER – LADDA NER VÅR GRATIS GUIDE!

Ladda ner vår guide och få info om vad man bör eller inte bör göra på sociala medier.

Behöver ni hjälp med att uppdatera era social media kanaler?
Vi är experter på branding och sociala medier och vi hjälper gärna er också! TA KONTAKT!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.