Trender inom sociala medier 2019

Trender inom sociala medier 2019

 

Trender inom sociala medier 2019

06.02.2019
Vad händer på sociala medier 2019? Vi har sammanfattat en lista på de trender som vi tror kommer starkast, kolla in och häng med i svängarna.

Videomaterial

Inom sociala medier har videomaterial redan en längre tid varit ett populärt sätt att sprida nyheter, och det verkar onekligen vara ett välfungerande koncept. Framöver kommer videomaterialet inte vara fullt så finslipat och påkostat som hittills, utan mera ledigt och spontant, och ger på så vis följaren en mer ”äkta” känsla. Livesändningarnas popularitet märks tydligt i och med att Stories-funktionen på både Instagram och Facebook används väldigt flitigt.

Micro influencers

När man velat skaffa synlighet inom sociala medier har man ofta anlitat en inflytelserik influencer med hundratusentals följare. Numera har det blivit ganska dyrt att använda sig av influencers med så hög status, och allt fler väljer nu att använda sig av flera mindre influencers, s.k. micro influencers.

 

Dessa micro influencers kan ha en följarskara på bara 10 000, men dessa följare är oftast väldigt lojala och intresserade av vad influencern gör och rekommenderar. Micro influencern är ofta väldigt engagerad och mån om sina följare. På detta sätt har en micro influencer stora möjligheter att påverka.

Arbetsgivarbranding

Bristen på arbetskraft och dess inverkan på samhället börjar småningom märkas också på sociala medier. Det här har jättarna inom sociala medier snappat upp och t.ex. Facebook har redan lanserat sin egen jobbsökningsplattform. Framtidens arbetstagare är uppvuxna med sociala medier, och därmed är det också naturligt att rekrytering sker via sociala medier. Ännu är det inte många företag som arbetar med mer långsiktig employer branding på sociala medier, så nu är ett ypperligt tillfälle att få ett försprång.

 

Musik i sociala medier

Ute i världen kan man redan välja ut sin favoritmusik till sin Storie på Instagram, och sannolikt har vi möjlighet till det här också i Finland inom en snar framtid. Vad innebär då detta? Troligen får vi se intressantare Stories, och hörlurarna blir en viktig utrustning för den som vill följa med det som händer på sociala medier.

 

Valåret 2019

Under våren kommer det att ordnas både riksdags- och europaparlamentsval. De som vill nå framgång behöver kunna använda sig av sociala medier för att främja sitt syfte, samtidigt som de behöver kunna navigera sig fram i sociala medier så att inga större skandaler uppstår.

 

Direktköp och välgörenhet

Insamling av medel för olika välgörenhetsorganisationer på t.ex. Facebook verkar ha slagit igenom ordentligt under senaste höst/vinter. Sociala medier har också blivit en plattform för direktköp, vilket gör att användaren inte behöver lämna plattformen för att handla.

 

Det är väldigt sannolikt att allt fler företag inom en snar framtid börjar ta fasta på den här möjligheten. När hela köpprocessen sker inom det sociala mediet löper man mindre risk att tappa kunden på vägen, vilket kan ske ifall köpet innebär moment utanför det sociala mediet.

 

 

Seger Marketings experter anser att detta är trender som kommer att kunna påträffas inom sociala medier år 2019. Som källor till denna sammanfattning har även följande använts:

https://socialmediaweek.org/blog/2018/12/11-game-changing-social-media-trends-to-watch-for-in-2019/

 

https://www.socialmediatoday.com/news/5-social-media-marketing-trends-that-will-dominate-2019/543477/

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.