En app där du kan ladda upp en minut långa videor och en chans att nå ut till miljoner användare världen över. Tiktok grundades så sent som 2016 men är idag en framgångssaga utan dess like. Hur gick det till? Här går vi till botten med vad appen egentligen går ut på och varför den är en sån succé.

Företaget bakom mobilappen Tiktok är idag världens högst värderade startup. Med knappa fem år på nacken kan man lätt ta den är appen för en liten gröngöling i kampen om sociala medier-användare, men konceptet har visat sig vara allt annat än amatörmässigt. Idag finns det över en miljard aktiva användare på Tiktok. Här möts artister och influencers från generation Z i en värld av musik- och dansvideor, humoristiska klipp, utmaningar och läppsynkroniserande videor. Att scrolla igenom flödet på Tiktok är som att dyka i en bottenlös brunn, du blir aldrig klar. Men vad är det egentligen framgångskonceptet?

130076457 l

En succé på knappa fem år

Tiktok lanserades år 2016 av det kinesiska företaget Bytedance, som redan då ägde flera populära appar för sociala nätverk. Då lanserade Bytedance en kortvideo-app i Kina som heter Douyin. Själva konceptet var inget nytt för Kinas marknad, men Douyins popularitet ökade snabbt och inom ett år hade appen 100 miljoner användare och en miljard videovisningar varje dag. Ett år senare expanderade Douyin utanför Kina och gick då under ett nytt namn – TikTok. Plattformen blev snabbt etta på topplistorna i Thailand, Japan och andra asiatiska länder, men när Tiktok började få dragkraft globalt fanns det redan en annan app med samma korta videokoncept i USA: Musical.ly. Fokus där var 15-sekunders läppsynkroniserande musikvideor.

I november 2017 köpte Bytedance Musical.ly för en summa på en miljard dollar. Drygt ett år senare tillkännagav Bytedance att Musical.ly skulle stängas ner och sammanslås med Tiktok. Alla Musical.ly-profiler flyttades automatiskt till Tiktoks plattform.

Sedan sammanslagningen har Tiktok ökat i popularitet. Nu finns det användare i 155 länder världen över. Tiktok har expanderat till mer än 6500 anställda världen över. Tack vare appens fokus på musik, har också Tiktok blivit en plattform för låtar att bli upptäckta: bland annat fick Jason Derulos låt ”Savage Love” fart på Tiktok, där låten användes för otaliga videor.

 

”Att kombinera Musical.ly och Tiktok är en naturlig anpassning med tanke på det gemensamma uppdraget för både upplevelserna – att skapa ett samhälle där alla kan vara en skapare”

– Alex Zhu, grundare av Musikal.ly

En minut långa videoklipp

Appens koncept är alltså att du skapar videoklipp, skickar meddelanden och gillar och kommenterar varandras videor. Videoklippen kan vara upp till 60 sekunder långa och bestå av i princip vad som helst. Oftast är det läppsynkroniserande klipp med infogad ljud från Tiktoks ljudbibliotek. Här finns allt från låtar, kända filmcitat och originalljud från andra användare. På det här sättet kan en låt eller röst bli viral och andra användare vill efterskapa originalklippet.

 

Skarmavbild 2020 04 10 kl. 09.45.40

På appen florerar det också olika dansutmaningar, musikutmaningar och roliga memes som användarna försöker härma på ett humoristiskt sätt. Precis som på Instagram finns ett så kallad ”hemmaflöde” (For You) där det dyker upp videor som du eventuellt kan uppskatta. Samtidigt som det självklart finns influencers och kändisar med miljontals följare på appen, är Tiktok mer transparent än något annat socialt medie. Här är det humor och genuinitet som räknas. Glöm poserande bilder och skönhetsfilter, det här är en app för helt vanliga människor. Du kan transportera dig till en värld av vanliga amerikanska tonåringar vars videor har tusentals likes och hundratals peppande kommentarer.

Nyckeln till framgång

Tiktok påminner mycket om sina föregångare som till exempel Snapchat, Vine och Vimeo. Vad som gör att en app slår igenom så stort och blir så viral är svårt att säga, men vissa faktorer har självklart en påverkan. Det är mycket tack vare den finurliga algoritmen som gör det eviga scrollandet oemotståndligt: i ditt flöde dyker det upp den ena mer underhållande videon efter den andra. Som användare finns det ett stort utbud av ljud och visuella effekter och redigeringsverktyget för videon är dessutom väldigt lättanvänt. Du behöver inte klippa och redigera i krångliga program: på Tiktok kan alla vara proffs.

En annan orsak till Tiktoks popularitet är saknaden av filter. Självklart är många av de största influencerna väldigt snygga enligt normen, men samtidigt bjuder alla på sig i mycket större skala än på till exempel Instagram. Man gör parodier, filmar sig i konstiga situationer och hittar en gemenskap bland andra användare. Följarna är också betydligt mera engagerade än på andra sociala plattformar, och är snabba på att dela ut gillningar och kommentarer till höger och vänster för att sprida kärlek. Tiktok har lyckats skapa en värld där kreativitet möter humor och talang, på ett sätt som inte funnits tidigare.

Baksidan med appen

Som med allt på nätet idag, finns det också en mörk sida av av appen. Tiktok har en relativt ung användarbas och det har under åren uppstått rättsliga tvister gällande barns integritet. År 2019 betalade appen en bötessumma på 5,7 miljoner dollar efter anklagelser om att man olagligt samlade in personlig information från barn under 13 år utan förälders samtycke. South China Morning Post rapporterade också att hundratals barn i Hong Kong avslöjade sina fulla namn, telefonnummer och skolor genom att inkludera informationen i offentliga videor. De noterade också att många av dessa konton fick meddelanden från vuxna män som bad unga flickor att ”vara deras flickvän”. Som ung användare på nätet finns det alltid en risk att bli utsatt för sexuella trakasserier, vilket betyder att du som vuxen och förälder måste hålla koll på vad ditt barn publicerar på plattformen och dessutom kunna gå in på kontot för att hänga med.

Tiktok har också blivit anklagad för att censurera innehåll. Interna handlingar erhållna från Guardian fann att Tiktok censurerade politiskt innehåll som sa emot den kinesiska regeringen. Det här uppdagades när man upptäckte en misstänksam frånvaro av videor från Hong Kongs protester 2019. Appen har däremot hela tiden hävdat att ingen av moderatorerna är baserade i Kina, och att ingen ”utländsk regering” ber plattformen att censurera innehåll.

Trots utmaningarna, är Tiktok en app du måste känna till. Det är ett av de viktigaste företagen inom sociala medier och de som ligger i framkant för framtidens influencer.

Källor:
Nyteknik.se
businessinsider.com
vox.com
influencermarketinghub.com
omnicoreagency.com

 

Möjligheterna är många med Tiktok och vi hjälper er gärna att hitta den kampanj som funkar bäst med tanke på era målsättningar. Ta kontakt med Sandra så berättar vi mera!

Sandra Sundström
Campaign Manager

sandra@segermarketing.fi
040 961 4435