TikTok-mark­nads­fö­ring

TikTok erbjuder företag en unik möjlighet att nå en bred målgrupp. Vi är specialiserade på företagsmarknadsföring på TikTok och erbjuder helhetslösningar för företag inom alla branscher.

This is tiktok


Tiktok är idag en av de snabbast växande sociala medierna, och redan därför borde även ditt företag finnas på plattformen. Som med så många tidigare sociala medier var det ungdomarna som började använda appen, men redan nu börjar vi se att de äldre tar exempel av ungdomarna.

Öka synligheten på Tiktok med videor som engagerar och försäkra er om att ni når ut till rätt målgrupp genom att marknadsföra inläggen. Genom att skapa duetter, stitcha, DIY:a hoppa på trender & annonsera bygger ni ett starkt varumärke och ett community av lojala följare. Låter det här knepigt? Vi hjälper så gärna till.

Seger Marketing är en av de få digitala marknadsföringsbyråerna i Finland som är specialiserade på företagsmarknadsföring på Tiktok. Våra skräddarsydda helhetslösningar är både populära och effektiva och innehåller allt från konsultering och innehållsproduktion till reklam i form av betald annonsering.

Våra tjänster


TIKTOK-Workshop


En workshop är den perfekta utgångspunkten inför ert företags Tiktok-lansering! Våra Tiktok-workshopar är populära och ger er alla verktyg ni behöver för att lyckas på Tiktok. Vi skräddarsyr alltid innehållet utgående från kundernas nivå och behov. Beroende på utgångsläge skapar vi en helhet som vanligen tar cirka 2-4 timmar.

Inför en workshop gör vi trendspaningar och planerar strategier som sedan hjälper er att komma igång med Tiktok och hitta er tonalitet på plattformen. Vi diskuterar olika former av populärt innehåll utgående från såväl företagsexempel som privatpersoner. Vi fördjupar oss även i hur man använder Tiktok, ifall ni vill veta hur appen fungerar. Efter workshopen är det bara att tuta och köra!

av Tiktok användarna är mellan 25 och 34 år
0 %
av Tiktok användarna säger att plattformen spelat en avgörande roll i ett köpbeslut
0 %
högre Return on Ad Spend än andra kanaler
0 %
månatliga användare i Finland.
0 MN
BigDay

Frågor & svar


Tiktok handlar i korthet om korta videor av alla de slag. Appen består till en stor del av trender och musik samt roliga ljudklipp med fyndigt videomaterial. En trend kan till exempel vara ett lifehack inom matlagning, en utmaning (Tiktok-challenge), ett filter eller något annat som övriga Tiktok-användare finner intressant och själv vill prova på. Ett bra tips på hur man lyckas som företag på Tiktok är att haka på trender och trendande ljud, bjuda användarna på aha-upplevelser och helt enkelt inte ta sig själv så seriöst. Tiktok är inte som Instagram: På Tiktok vill användarna se mer transparens och mindre perfektion.

Svaret är förhållandevis enkelt: Plattformen är redan superpopulär och trenden talar sitt tydliga språk. Likt i Facebooks och Instagrams fall var det ungdomarna som började använda appen först och de unga vuxna tog senare exempel. Även på Tiktok börjar en stigande medelålder synas, och då ert företags kärnmålgrupp väl hittat dit gäller det att vara välbekant och etablerad på plattformen som företag. Genom att aktivera ert företag på Tiktok i det här skedet har ni möjlighet att vara med och baka kakan som era konkurrenter i framtiden kommer göra allt de kan för att få en bit av. Aktörer som är först på bollen lägger upp spelreglerna som övriga senare spelar efter. Vilken aktör vill ni vara?

Det här är naturligtvis en ”million dollar question”, men det finns vissa tips och trix man kan ta till. En av dem är att följa med trender, utmaningar och populära ljud och att skapa egna versioner av dem. De flesta som är på Tiktok vill se material som engagerar, inspirerar och utbildar, tre tips man gör gott i att tänka på då man bygger upp företagets Tiktok-plattform. Användare på Tiktok uppskattar till exempel ”behind the scenes” videor där företagen visar upp den delen av verksamheten som inte syns utåt.

Om man vill försäkra sig om att ens videor når en specifik publik så lönar det sig att annonsera på Tiktok. Genom att betala för extra synlighet garanterar ni att ert företags videor når en större publik. Likväl kan du öka följarantalet och driva trafik till webbshoppen eller webbsidan med hjälp av betald marknadsföring på Tiktok. Än idag är det relativt förmånligt att annonsera på plattformen men likt övriga sociala medier lär det bli dyrare me tiden, så ta vara på chansen nu då den finns.

Själva användarna hänger oftast på Tiktoks ”for you page” som algoritmen i sin tur fyller med relevanta videor. Det är även här som företags annonser i regel dyker upp. Tänk därför på att skapa en annons som inte känns speciellt annonsig, tvärtom: håll den naturlig och lättsam – ”tiktokig” helt enkelt. Tiktoks egna slogan ”Don’t make ads, make Tiktoks” är värt att lägga bakom örat. Samarbeten med influencers och olika Tiktok kreatörer kan också vara intressant att testa på för ökad synlighet på plattformen.

För att kunna annonsera på Tiktok behöver ni ett konto på Tiktok Ads Manager som hittas i Tiktok Business Center. Vid skapandet av en kampanj måste man bland annat lägga upp en målsättning (t.ex. trafik, konverteringar eller appinstalleringar), budget, bestämma målgrupp och fundera på vilken budgivningsmetod man ska använda. Därtill behöver ni naturligtvis ha en slagkraftig video till annonsen. Genom att anlita oss på Seger Marketing slipper ni huvudvärken, vi ser till att allting fortlöper som det ska. Dessutom rapporterar vi resultaten då marknadsföringskampanjen tar slut, eller enligt överenskommelse.

Observera att ni inte måste ha en aktiv organisk närvaro på Tiktok för att kunna göra reklam där. Det går bra att enbart köra annonsering på Tiktok.

Det beror på vilket resultat ni är ute efter. Varje annons förutsätter en budget som bestäms på Ad-set nivå. Man kan välja mellan daily budget (daglig budget) och lifetime budget (livstidsbudget). Som namnen säger väljer man alltså en summa per dag eller en totalsumma för hela annonsen. Minimibudgeten som Tiktok accepterar är 20 euro per dag. Kom dock ihåg att olika annonsformat har olika pris och att det är dyrare ju mer man förväntar sig få ut av det. Till exempel är det billigare att optimera för reach (räckvidd) än för clicks (klick), follows (följare) eller app installs (appinstalleringar).

Ready to take it to the next level?