Nya året har kickat igång och vi har hunnit ta en ordentlig titt på vad sociala medier kommer leverera i år.  Här har vi listat åtta trender som du bör hålla koll på!

1. Kortvarigt innehåll eller “ephemeral content”

Idag är vår uppmärksamhet kort, och hur vi vill konsumera innehåll har också förändrats. Kort innehåll som försvinner efter ett tag är effektivt och engagerande på ett sätt som gör att vi kan spendera timmar på att bläddra igenom den ena uppdateringen efter den andra. Det här är något som kommer att fortsätta öka i popularitet under 2021.

2. Tiktok

Tiktok är (precis som 2019) den snabbaste växande kanalen just nu. Med knappa fem år bakom sig har den här appen redan över 800 miljoner aktiva användare och populariteten ökar för varje dag. Vill du läsa mer om Tiktok? Klicka här!

3. Hållbarhet

Visste du att 81% av konsumenter idag anser att företag ska bidra till att förbättra miljön? Jakten på en grönare planet fortsätter och vi söker aktivt efter företag och varumärken som är gröna. Hitta ett sätt för ditt företag att berätta om hur ni jobbar hållbart på sociala medier!

4. Linkedin jobbar upp sig

Förra året var stort för plattformen Linkedin. De lanserade LinkedIn Live, evenemang, omröstningar och stories. Satsa på konversationsmarknadsföring. Skapa omröstningar, ställ öppna frågor i andra kontakters uppdateringar och dela med dig av riktiga bilder från din arbetsdag!

5. Videoinnehåll fortsätter öka

Användare föredrar visuellt videoinnehåll i sociala medier. Det här inte överraskande, utan en helt naturligt följd av människors beteende de senaste åren. Nu tittar hela 90 % av internetanvändare världen över på videon online!

6. Användargenererat innehåll

Användargenererat innehåll står för innehåll som skapats av användare själva. Köpbeslut påverkas i högre grad av denna typ av innehåll än av vanliga reklambilder eftersom det upplevs mer pålitligt och äkta. Denna trend märks framför allt av på Tiktok!

7. Häng med i tekniken

Sociala medier kommer att se en ökning av både förstärkt verklighet (Augmented reality) och virtuell verklighet. Facebook tar redan stora steg i denna riktning med introduktionen av Horizon, deras sociala virtual reality-värld.

8. Jobba med flera influencers

Att satsa på influencermarknadsföring är effektivt. I år kommer man samarbeta med hela nätverk av små relevanta influencers, istället för en enda stor influencer.

Har du frågor gällande sociala medier? Ta kontakt med oss på Seger Marketing så hjälper vi dig!