Vilka fördelar har företag på Tiktok och hur kan man implementera det här i sin marknadsföringsstrategi? Seger Marketings Campaign Manager, Sandra Sundström, ger svar på de vanligaste frågorna företag har.

 

Varför har Tiktok blivit så populärt under det senaste året?

– Först och främst vill folk se en typ av transparens. Välproducerade bilder räcker bara så långt, istället för ensidigt innehållen, vill vi följa med företag på deras resa och bakom kulisserna i det vardagliga. Coronapandemin hade också en stor inverkan, vilket gjorde att folk hade mer tid att upptäcka nya digitala kanaler.

Vilka fördelar finns det för företag att ha Tiktok?

– Det här är ett nytt sätt att kommunicera till befintlig målgrupp, och man kan även hitta helt nya kunder. Tiktok är ett nytt sätt att stärka varumärket, utan att det känns för säljande. Det man också ska komma ihåg är att appen ännu har hög potential till organisk räckvidd, precis som då Facebook och Instagram ännu var nytt, och att engagemanget överträffar andra sociala medier.

Vad är det som gör plattformen intressant?

– Att det inte behöver vara perfekt. Tiktok är ett snabbt forum som vill fånga ögonblick. Jag personligen tycker det är intressant att följa med vanliga mini-vloggar, följa med personer under en dag på jobbet och företag som är i startfasen. Det finns mycket att lära sig och att ta fasta på. 

Hur kan företag implementera tiktok i deras markandsföringsstrategi?

– Tiktok kommer ganska högt upp i säljtunneln, det är viktigt att stärka varumärkets synlighet. I och med att möjligheten för direkta konverteringar i appen redan finns i vissa länder, ska finska företag redan nu skaffa sig en befintlig profil. På så sätt är de redo när den möjligheten också finns i Finland.

Var ska företag börja?

– Börja med att ladda ner appen. Man behöver inte ha ett eget konto på Tiktok för att kunna se appens innehåll, men det är bra att alla på marknadsföringsavdelningen bekantar sig med appen, språket och jargongen. Ta sedan hjälp av de som har expertis inom området.

Är Tiktok här för att stanna?

– Egentligen spelar det ingen roll. Nu gäller det att finnas först på appen, för det är där uppmärksamheten ligger. Varje dag tävlar vi med TV, podcasts och sociala medier-kanaler om kunders uppmärksamhet. Nu finns majoriteten på Tiktok och det är dags att ansluta sig. 

Seger Marketing erbjuder både Tiktok-workshops och innehållspaket. Ta kontakt så berättar vi mera.