Finlands Svenska Idrott, som under många år ordnat den finlandssvenska Idrottsgalan, ville lyfta upp de framgångssagor som finns inom idrotten i Svenskfinland. Det här året valde man att göra det helt digitalt och Seger Marketing valdes som producent för hela galan.
Den finlandssvenska Idrottsgalan 2022 bestod av inslag med prismottagare, livemusik, dans och tal. Som programvärd för galan stod Antti Koivukangas. Seger Marketing åkte omkring i svenskfinland i början av år 2022 för att göra de olika inslagen med prismottagarna. Dessa editerades till färdiga helheter som sedan sattes in i sändningen. Under ett skilt tillfälle spelades de andra programpunkterna in i Schaumansalen i Jakobstad. Efter detta kunde postproduktionen börja och Seger Marketings videoproduktionschef Felix Rantschukoff säger att det var en smidig process.
– Eftersom Finlands Svenska Idrott hade en klar vision så gick samarbetet som på räls. Det var fint att få se de olika talangerna som finns här omkring. Att hylla de olika idrottsprestationerna i Svenskfinland är utan tvekan värda att göra med en gala, säger Rantschukoff.
Finlands Svenska Idrott valde Seger Marketing på grund av den långa erfarenheten, men med en fräsch stil. Under hela planeringsprocessen fungerade Seger som ett bollplank. Jeanette Harf, kommunikationschef på Finlands Svenska Idrott, säger att slutprodukten motsvarade visionen.
– Det bästa med samarbete med Seger var människorna. De var otroligt professionella och kunniga, men alltid med glimten i ögat. Vi skulle rekommendera Seger Marketing till motsvarande uppdrag. De är flexibla, tillmötesgående och är väldigt måna om att kunden skall vara nöjd med den produkt som de betalar för, säger Harf.
Den finlandssvenska Idrottsgalan 2022 sändes på Vasabladet, Österbottens Tidning, Sydin och Hufvudstadsbladets webbsidor den 25:e februari. Galan togs väl emot och lockade många tittare. Utöver självaste galan producerade även Seger Marketing två gratulationsvideor som innehöll ett par av sponsorernas lyckönskningar till vinnarna.