Nämä ovat ne kaksi asiaa, jotka tällä hetkellä mietityttävät yrityksiä liittyen sosiaalisen median jättiin, TikTokiin. Tähän blogikirjoitukseen olemme koonneet kaiken, mitä sinun tulisi tietää yritysten TikTok-markkinoinnista. Käymme muun muassa läpi miten TikTok-algoritmi toimii ja millaista sisältöä kannattaa luoda, niin orgaanisesti kuin mainonnankin näkökulmasta.
Siirry suoraan TikTokia koskeviin kysymyksiin ja vastauksiin
TikTok on jo kerännyt itselleen lähemmäs kaksi miljardia käyttäjää maailmanlaajuisesti, ja on siten yksi eniten käytetyistä sosiaalisen median alustoista. Suomesta löytyy noin 1,8 miljoonaa aktiivista TikTokin käyttäjää. Keskivertokäyttäjä viettää noin tunnin päivässä sovelluksen parissa, nauttien TikTok-algoritmin tarjoamasta käyttäjäkohtaisesti räätälöidystä sisällöstä. Tässä on jo kaksi hyvää syytä, miksi myös teidän yrityksenne tulisi olla aktiivinen TikTokissa.
TikTokin mainostyökalun avulla (TikTok Ads Manager) yritysten on helppo mainostaa esimerkiksi omia tuotteita ja palveluja. Toisin sanoen TikTok on kehittynyt houkuttelevaksi alustaksi yrityksille niin markkinointia sekä myyntiä ajatellen. Lisäksi TikTok on täydellinen paikka rakentaa ja vahvistaa yrityksen brändiä, kokeilla uusia markkinoita ja rekrytoida uutta henkilöstöä.
TikTok-markkinointi yrityksille
Yritysmarkkinointi TikTokissa voidaan jakaa kahteen osaan: orgaaniseen markkinointiin ja maksettuun mainontaan. Orgaaninen sisältö on sellaista sisältöä, jota tuotatte ja julkaisette kanavallenne maksamatta siitä mitään. Sen jälkeen annatte TikTok-algoritmin päättää, kenelle julkaisunne näkyy. Algoritmi tunnistaa käyttäjänsä kiinnostuksenkohteet ja luo näin taitavan sisältösekoituksen vaikuttajien, yritysten ja muiden käyttäjien sisällöistä.
Mikäli haluatte varmistaa, että joku tietty kohderyhmä takuuvarmasti näkee sisältönne, voitte joko ”boostata” sisältöänne, tai panostaa digitaaliseen mainontaan. TikTokin digitaaliset markkinointimahdollisuudet ovat laajat: Esimerkiksi Spark Adsin avulla pystytte valitsemaan, kenelle julkaisut näkyvät muun muassa iän, kotimaan tai kiinnostuksen kohteiden perusteella. Voitte myös esimerkiksi kokeilla eri mainosten tehokkuutta testaamalla ja vertailemalla niitä keskenään sekä suorittaa kattavampia kampanjoita.
TikTok-mainonta on suhteellisen edullista verrattuna esimerkiksi LinkedIniin, Facebookiin ja Instagramiin. Suomen halvin mainostapa TikTokissa on nimeltään In-feed Native video, joka tarkoittaa, että käyttäjän TikTok-syötteeseen ilmestyy teidän sponsoroimianne postauksia.
Toinen tapa varmistaa että suuri yleisö näkee mainoksenne on Top-view -mainonta. Menetelmä tarkoittaa, että mainoksenne on ensimmäinen asia, jonka käyttäjä näkee kirjautuessaan alustalle. Top-view on mainostapa on hyvä esimerkiksi isoille brändeille, joilla on isompi budjetti.
Tärkeä lähtökohta sisällönsuunnittelussa on ajatella kohderyhmää, ja mistä he ovat kiinnostuneet. Prosessin helpottamiseksi olemme listanneet keskeisiä kysymyksiä ja vastauksia tänne alle. Hyviä lukuhetkiä!
Varaa ilmainen konsultaatio
- Käymme lyhyesti läpi miten TikTok toimii
- Keskustelu ajatuksistanne, odotuksistanne ja tavoitteistanne
- Mitä TikTok vaatisi teiltä / miten voimme auttaa
- Konsultaatio ei sido teitä mihinkään
Q&A
Miten tiktok toimii?
TikTok koostuu lyhyesti sanottuna kaikenlaisista lyhyistä videoista, eli lyhytvideoista (englanniksi: Short Form Video). Sovelluksen sisältö hyödyntää laajalti trendejä, musiikkia sekä hauskoja ääniklippejä, joiden avulla käyttäjät luovat kekseliäitä videopätkiä. Trendi voi olla esimerkiksi niksi ruoanlaitossa, haaste (Tiktok-challenge), yhteiskunnassa merkittävä tapahtuma, hauska filtteri tai jotain muuta mikä herättää TikTok-käyttäjien kiinnostuksen ja halun kokeilla trendiä itse. Hyvä vinkki yrityksenne TikTok menestymiseen, on kiinnittää huomiota trendeihin ja trendikkäisiin ääneihin, antaa käyttäjille ahaa-elämyksiä ja olla yksinkertaisesti ottamatta itseään liian vakavasti.
Muistakaa että TikTok ei ole sama kuin Instagram: TikTokissa käyttäjät haluavat nähdä enemmän läpinäkyvyyttä ja vähemmän täydellisyyttä.
Miksi yritysten kannattaa investoida aikaa TikTokiin?
Vastaus on suhteellisen yksinkertainen: Alusta on erittäin suosittu, ja trendi puhuu puolestaan. Kuten Facebookin ja Instagramin tapauksessa, nuoret löysivät sovelluksen ensin ja nuoret aikuiset seurasivat heidän perässä. Nouseva keski-ikä alkaa näkyä myös TikTokissa, ja kun yrityksesi ydinkohderyhmä on löytänyt tiensä sinne, on yrityksenne tärkeä olla jo tuttu ja vakiintunut alustalla. Aktivoimalla yrityksenne TikTokissa tässä vaiheessa teillä on mahdollisuus olla mukana leipomassa sellaista kakkua, jonka eteen kilpailijat tulevaisuudessa tekee kaiken saadakseen edes palan itselleen. Ensimmäiset palloon päässeet pelaajat laativat pelisäännöt, joita muut myöhemmin käyttävät. Minkä roolin te haluatte saada? Tämän lisäksi TikTok on halvempi mainosalusta kun esimerkiksi Meta ja LinkedIn.
Miten saamme yrityksemme menestymään TikTokissa?
Tämä on tietysti miljoonan dollarin kysymys, mutta tässä muutama vinkki ja temppu, jota voitte hyödyntää. Yksi niistä on seurata trendejä, haasteita ja suosittuja soundeja, ja luoda niistä omia versioita. Useimmat tiktokkaajat haluavat nähdä materiaalia joka sitoo, innostaa ja opettaa. Suosittu sana on Edutaining, eli educating + entertaining. Näitä kolmea vinkkiä kannattaa pitää mielessä kun rakennatte yrityksenne TikTok-läsnäoloa. Esimerkiksi TikTokin käyttäjät arvostavat ”kulissien takaata” tehtyjä videoita, jossa nostetaan esiin se osa yrityksestä, joka ei muuten tulisi esiin.
Mikäli haluatte varmistaa, että teidän videot tavoittavat tietyn yleisön, on TikTok-mainonta oikea menettelytapa. Maksamalla lisänäkyvyydestä takaatte, että yrityksenne videot tavoittavat suuremman yleisön. Seuraajanmäärän kasvattaminen ja liikenteen ohjaaminen verkkokauppaanne tai verkkosivuillenne tapahtuu myös kätevästi maksullisen TikTok mainonnan avulla. Vielä tänä päivänä on suhteellisen edullista mainostaa alustalla, mutta kuten olemme nähneet toisissa sosiaalisien median alustoilla, hinta todennäköisesti tulee nousemaan ajan myötä. NYT on oikea aika tarttua tilaisuuteen.
TikTok käyttäjät hengailevat usein TikTokin ”sinulle-sivulla” (for you page, FYP), jonka algoritmi täyttää asiaankuuluvilla videoilla. Täällä näkyvät yleensä myös yrityksien mainokset. Siksi teidän kannattaa luoda mainos, joka ei tunnu luonnottomalta. Päinvastoin sen tulisi tuntua luonnolliselta ja helpolta – kannattaa siis pitää se aika yksinkertaisena. TikTokin oma slogan on ”Älä tee mainoksia, tee TikTokeja”, ja tämä todella pitää paikkansa. Näkyvyyden lisäämiseksi voi myös olla kiinnostavaa testata yhteistyötä eri vaikuttajien ja TikTok-tekijöiden kanssa.
Kuinka mainostaa TikTokissa?
Jotta voisitte mainostaa TikTokissa, tarvitsette TikTok Ads Manager -tilin (advertiser account), joka löytyy TikTok Business Centeristä. Kampanjaa luodessa tulee muun muassa asettaa tavoite (esim. liikenne, konversio tai sovellusten lataaminen), budjetti, määrittää kohderyhmän ja miettiä, mitä hinnoittelutapaa haluaa käyttää. Lisäksi teillä on tietenkin oltava tehokas video itse mainokseen. Palkkaamalla meidät Seger Marketingilla vältytte päänsäryltä, sillä me varmistamme, että kaikki sujuu niin kuin pitää. Lisäksi raportoimme tuloksista markkinointikampanjan päättyessä, tai sopimuksen mukaan.
Huomatkaa, että teillä ei tarvitse olla aktiivinen orgaaninen läsnäolo TikTokissa voidaksenne mainostaa alustalla. On täysin mahdollista käyttää TikTokia vain mainostamista varten.
Mitkä ovat TikTok-markkinoinnin tulokset?
Jokaisen yrityksen tulokset ovat yksilöllisiä ja tavoitteista riippuvia. Voimme kuitenkin mitata tuloksia muun muassa kattavuuden, klikkien, tulosten, cost per click (CPC), cost per mille (/ 1000 näyttökertaa, CPM), click through rate (CTR), conversion rate (CVR), cost per result (CPR), cost per aquisitionin (CPA) tai ROAS:ksen avulla. Optimoimalla mainoksia TikTok antaa arvion siitä, mitä tuloksia voi yleisellä kaavalla odottaa, esimerkiksi kattavuuden suhteen.
Vaikka kaikki tulokset ovat yritysten osalta yksilöllisiä, Suomessa voi suurinpiirtein luottaa seuraaviin lukuihin: Reach-kampanjan CPM-hinta: 0,7 € – 1,4 € välillä. CPC-hinta liikennekampanjalle: 0,06 € – 0,12 €. Tuloskampanjan CPC-hinta: noin 0,13 € – 0,19 €. Luvut ovat TikTokin antamia.
Mitä mainostaminen TikTokissa maksaa?
Tämä riippuu siitä, mitä tulosta haette. Jokainen mainos vaatii Ad-set tasolla määritetyn budjetin. Voitte valita joko päiväbudjetin (daily budget) tai elinkaaribudjetin (lifetime budget). Kuten nimet kertovat, valitsette joko kulutettavan päiväkohtaisen summan tai kokonaissumman koko mainoksen elinkaarelle. TikTokin minimibudjetti on 20 euroa päivässä. Muistakaa kuitenkin, että eri mainosmuodoilla on erilaiset hinnat ja että mitä enemmän odotatte saavanne mainostamisesta irti, sitä kalliimpaa se on. Esimerkiksi kattavuuden optimointi on halvempaa kuin klikkausten, seuraajien tai sovellusasennuksien optimointi.
Joku muu käyttää jo yrityksemme nimeä TikTokissa, mitä meidän pitäisi tehdä?
Seger Marketingilla voimme auttaa nimenne tai brändinne lunastuksessa, jos joku muu on ehtinyt napata sen. Teimme näin esimerkiksi Wasalinen tapauksessa, kun toisella käyttäjällä oli heidän nimensä käytössä TikTokissa. Voimme myös auttaa TikTok-tilinne verifioinnissa, jotta saatte sinisen verifioinnin merkin käyttäjänimenne perään. Tämän olemme esimerkiksi tehneet Vilpelle ja R-kioskille.
Kuinka suosittu TikTok on Suomessa?
Suomessa on noin 1,8 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Vajaa puolet heistä ovat 18–24-vuotiaita, vajaa 30 % 25-34-vuotiaita ja noin 25 % 35-vuotiaita tai vanhempia. Pieni enemmistö TikTokin käyttäjistä Suomessa ovat naisia.
Kuinka TikTok-video tehdään?
Voitte tehdä TikTok-videon joko suoraan sovelluksessa alusta asti, tai kuvata videot erikseen ja lisätä ne sovellukseen myöhemmin. Jos nauhoitatte suoraan sovelluksessa, voitte käyttää haluttu ääni alusta alkaen. Muissa tapauksissa voitte lisätä sen myöhemmin. Älkää kuitenkaan unohtako äänen lisäämisen – musiikki ja/tai ääniraidat ovat olennainen osa TikTokia. Viimeistelkää lisäämällä sopiva kuvateksti, muutama hashtagi (esimerkiksi #tiktoksuomi) ja voilá, olette tehneet TikTokin! Jos olette todella taitavia, voitte myös kokeilla tehosteiden lisäämistä ja ehkä jopa käyttää eri ylimenoja (transitions) videossanne. Hyvä nyrkkisääntö TikTokille on yrittää pitää videot lyhyinä ja videopätkien tempo melko nopeana. TikTok on myös julkaissut TikTok-stories ominaisuuden, mikä mahdollistaa tarinan luomisen alustalle. Tänään voi myös tehdä kuvajulkaisuja, jos näin haluaisi.
Pitääkö minun palkata markkinointitoimisto aloittaakseni TikTokin meidän yritykselle?
Se on jokaisen oma valinta. Parasta yhteistyössä kanssamme täällä Seger Marketingilla on muun muassa se, että olemme jo monen vuoden aikana tehneet aktiivisesti yhteistyötä TikTokin parissa. Siksi tiedämme, mikä toimii TikTokissa ja millainen sisältö voisi olla sopivaa just teidän yritykselle ja alalle. Osaamme auttaa teitä kaikessa TikTokia koskevissa asioissa TikTok-stategioiden rakentamisesta sisällöntuotantoon, julkaisusta mainontaan. Asennamme myös tarvittaessa TikTok-pikselin verkkokehittäjänne kanssa.
Meillä on yhteistyökokemusta eri kokoisten asiakkaiden kanssa, niin B2B (business-to-business) että B2C (business-to-customer) yritysten parissa. Teemme TikTokeja kaikille aloille, sillä alalla ei ole väliä kunhan sisältö on hyvä. Kun palkkaatte meidät, saatte myös enemmän aikaa panostaa ydinliiketoimintaanne.
Onko TikTok vain tanssiville teineille?
Ei. Toki TikTokissa on myös tilaa heille, jotka haluavat vain tanssia. Tänä päivänä TikTok tarjoaa jokaiselle käyttäjälle jotain kiinnostavaa, ja jos olette yrityksessänne allergisia tanssille, algoritmi seuloaa tanssit melko nopeasti pois. TikTok on niin paljon muuta kuin vain tanssia, ja koska jopa verohallinto on löytänyt yleisönsä alustalla, teidänkin yritykselle löytyy takuuvarmasti oma paikka TikTokissa. Mikäli haluatte kuitenkin kokeilla trendikkäitä tansseja, on se tietysti täysin mahdollista. Oppikaa tanssiaskelet, ja ei muuta kun kuvaamaan!
TikTok-markkinointi pähkinänkuoressa
Yrityksenä voitte markkinoida itseänne TikTokissa orgaanisesti tekemällä videoita ja antamalla algoritmin levittää niitä. Vaihtoehtoisesti halutessanne varmistaa, että tavoitatte oikean yleisön, on kannattavaa kokeilla maksettua mainontaa. Mainostaminen TikTokissa on edelleen suhteellisen halpaa, eikä teillä tarvitse olla aktiivista tiliä mainostaaksenne yrityksenne.