Det är de två mest centrala frågorna företag ställer sig just nu angående plattformen som tagit världen med storm: TikTok. I det här blogginlägget har vi samlat allt du behöver veta om Tiktok-marknadsföring för företag. Vi berättar bland annat hur algoritmen fungerar och vilket innehåll som fungerar bäst på plattformen, både organiskt och med hjälp av annonsering.
Hoppa rakt till frågor och svar om TikTok
Tiktok är idag med sina närmare 2 miljarder användare globalt en av de mest använda sociala medieplattformerna i världen. I Finland finns det cirka 1,8 miljoner aktiva användare. Den genomsnittliga användaren spenderar ungefär en timme per dag på appen där Tiktoks algoritm serverar skräddarsytt innehåll baserat på varje användares intressen. Redan det här är två fullgoda orsaker till varför också ert företag bör finnas och vara aktivt på Tiktok.
Genom Tiktoks egna annonseringsverktyg (Tiktok Ads Manager), är det enkelt för företag att marknadsföra sig och sina tjänster, med goda resultat. Med andra ord har Tiktok utvecklats till en attraktiv plattform för företag att marknadsföra och sälja sina produkter och tjänster på. Tiktok är dessutom det perfekta stället att bygga och stärka det egna varumärket på, testa nya marknader med, samt rekrytera ny personal via.
Tiktok-marknadsföring för företag
Då det gäller företags marknadsföring på TikTok kan vi dela in innehållet i två delar: organisk marknadsföring och betald annonsering. Organiskt innehåll är det ni producerar och laddar upp på kanalen utan att lägga till ekonomiska medel på inläggen. Då låter ni helt enkelt Tiktoks algoritm bestämma vem som ser inläggen. Algoritmen känner igen sina användares intressen och blandar skickligt stora influencers och företags inlägg med mera okänt innehåll.
Om ni däremot vill försäkra er om att en viss målgrupp säkert ser ert innehåll kan ni välja mellan att boosta inlägg eller satsa på renodlad digital marknadsföring. Med hjälp av boostning kan man välja vem som ser ert inlägg utgående från till exempel ålder, hemland eller intressen. Samma princip gäller även inom den digitala marknadsföringen på TikTok (t.ex. med ”Sparked Ads”). Då har du fler möjligheter. Till exempel kan man testa olika annonser mot varandra, köra heltäckande kampanjer och dylikt.
Idag är det ännu relativt förmånligt att annonsera på Tiktok jämfört med till exempel LinkedIn, Facebook och Instagram. Det billigaste annonseringssättet i Finland kallas för In-feed Native video och innebär att ert sponsrade inlägg dyker upp i användarens Tiktok-flöde då man ”scrollar”.
Ett annat sätt att försäkra sig om att en stor målgrupp ser er reklam kallas för Top-view annonsering. Metoden innebär att er reklam är det första användare ser då de loggar in på plattformen. Top-view lämpar sig bra för lite större företag med en större marknadsföringsbudget.
Det är viktigt att komma ihåg vad TikTok-användarna vill se då man planerar sitt innehåll. För att underlätta processen har vi nedan listat svar på de centrala frågorna gällande TikTok för företag. Trevlig läsning!
Boka en gratis konsultation
- En kort genomgång av hur TikTok fungerar
- Vi går igenom era tankar, mål & förväntningar
- Vad krävs av er / hur kan vi hjälpa
- Konsultationen förbinder er inte till någonting
Q&A
Hur fungerar TikTok egentligen?
Tiktok handlar i korthet om korta videor av alla de slag. Appen består till en stor del av trender och musik samt roliga ljudklipp med fyndigt videomaterial. En trend kan till exempel vara ett lifehack inom matlagning, en utmaning (Tiktok-challenge), ett filter eller något annat som övriga Tiktok-användare finner intressant och själv vill prova på. Ett bra tips på hur man lyckas som företag på Tiktok är att haka på trender och trendande ljud, bjuda användarna på aha-upplevelser och helt enkelt inte ta sig själv så seriöst.
Tiktok är inte som Instagram: På Tiktok vill användarna se mer transparens och mindre perfektion.
Varför ska företag satsa på Tiktok?
Svaret är förhållandevis enkelt: Plattformen är superpopulär och trenden talar sitt tydliga språk. Likt i Facebooks och Instagrams fall var det ungdomarna som började använda appen först och de unga vuxna tog senare exempel. Även på Tiktok börjar en stigande medelålder synas, och då ert företags kärnmålgrupp väl hittat dit gäller det att vara välbekant och etablerad på plattformen som företag. Genom att aktivera ert företag på Tiktok i det här skedet har ni möjlighet att vara med och baka kakan som era konkurrenter i framtiden kommer göra allt de kan för att få en bit av. Aktörer som är först på bollen lägger upp spelreglerna som övriga senare spelar efter. Vilken aktör vill ni vara?
Hur ska vårt företag lyckas på Tiktok?
Det här är naturligtvis en ”million dollar question”, men det finns vissa tips och trix man kan ta till. En av dem är att följa med trender, utmaningar och populära ljud och att skapa egna versioner av dem. De flesta som är på Tiktok vill se material som engagerar, inspirerar och utbildar (t.ex. edutaining, det vill säga educating+entertaining), tre tips man gör gott i att tänka på då man bygger upp företagets Tiktok-plattform. Användare på Tiktok uppskattar till exempel ”behind the scenes” videor där företagen visar upp den delen av verksamheten som inte syns utåt.
Om man vill försäkra sig om att ens videor når en specifik publik så lönar det sig att annonsera på Tiktok. Genom att betala för extra synlighet garanterar ni att ert företags videor når en större publik. Likväl kan du öka följarantalet och driva trafik till webbshoppen eller webbsidan med hjälp av betald marknadsföring på Tiktok. Än idag är det relativt förmånligt att annonsera på plattformen men likt övriga sociala medier lär det bli dyrare me tiden, så ta vara på chansen nu då den finns.
Själva användarna hänger oftast på Tiktoks ”for you page” (FYP) som algoritmen i sin tur fyller med relevanta videor. Det är även här som företags annonser i regel dyker upp. Tänk därför på att skapa en annons som inte känns speciellt annonsig, tvärtom: håll den naturlig och lättsam – ”tiktokig” helt enkelt. Tiktoks egna slogan ”Don’t make ads, make Tiktoks” är värt att lägga bakom örat. Samarbeten med influencers och olika Tiktok kreatörer kan också vara intressant att testa på för ökad synlighet på plattformen.
Hur annonserar man på Tiktok?
För att kunna annonsera på Tiktok behöver ni ett konto (advertiser account) på Tiktok Ads Manager som hittas i Tiktok Business Center. Vid skapandet av en kampanj måste man bland annat lägga upp en målsättning (t.ex. trafik, konverteringar eller appinstalleringar), budget, bestämma målgrupp och fundera på vilken budgivningsmetod man ska använda. Därtill behöver ni naturligtvis ha en slagkraftig video till annonsen. Genom att anlita oss på Seger Marketing slipper ni huvudvärken, vi ser till att allting fortlöper som det ska. Dessutom rapporterar vi resultaten då marknadsföringskampanjen tar slut, eller enligt överenskommelse.Observera att ni inte måste ha en aktiv organisk närvaro på Tiktok för att kunna göra reklam där. Det går bra att enbart köra annonsering på Tiktok.
Vad kostar det att annonsera på Tiktok?
Det beror på vilket resultat ni är ute efter. Varje annons förutsätter en budget som bestäms på Ad-set nivå. Man kan välja mellan daily budget (daglig budget) och lifetime budget (livstidsbudget). Som namnen säger väljer man alltså en summa per dag eller en totalsumma för hela annonsen. Minimibudgeten som Tiktok accepterar är 20 euro per dag. Kom dock ihåg att olika annonsformat har olika pris och att det är dyrare ju mer man förväntar sig få ut av det. Till exempel är det billigare att optimera för reach (räckvidd) än för clicks (klick), follows (följare) eller app installs (appinstalleringar).
Vad ger Tiktok-marknadsföring för resultat?
Varje företags resultat är individuella och beror på målsättning. Vi kan dock mäta resultat i bland annat räckvidd, klick, konverteringar, cost per click (CPC), cost per mille (/1000 visningar, CPM), click through rate (CTR), conversion rate (CVR), return on ad spend (ROAS), cost per result (CPR) och cost per aquisition (CPA). Genom att optimera annonser ger Tiktok ett estimat på hurdana resultat man i en viss mån kan förvänta sig, till exempel i form av räckvidd.
Även om alla resultat är individuella för företag kan man i Finland räkna med siffror i stil med dessa: CPM-pris för en räckviddskampanj: mellan 0,7€ – 1,4€. CPC-pris för en trafikkampanj: mellan 0,06€ – 0,12€. CPC-pris för en konverteringskampanj: cirka 0,13€ – 0,19€. Vi har fått siffrorna från Tiktok.
Någon annan använder mitt företags namn på Tiktok, vad ska jag göra?
På Seger Marketing kan vi hjälpa till att claima ert namn eller brand ifall någon annan tagit det. Så gjorde vi till exempel i Wasalines case då någon annan redan hade namnet på Tiktok. Vi kan även hjälpa ert företag att bli verifierade på Tiktok, alltså att få den ”blåa pluppen” efter namnet. Det har vi till exempel gjort för Vilpe och R-kioski.
Hur populärt är Tiktok i Finland?
Finland har cirka 1,8 miljoner aktiva användare. Av dem är knappt hälften mellan 18-24 år gamla, knappt 30% är 25 till 34 år gamla och cirka 25% 35 år eller äldre. En knapp majoritet av användarna på Tiktok i Finland är kvinnor.
Hur gör man en Tiktok?
Man kan välja att göra en Tiktok-video i själva appen eller att filma in videor skilt och sedan sätta in dem i appen. Om man spelar in direkt i appen kan man ha ljud med från början, annars kan man lägga till det senare. Glöm dock inte bort ljudet – musik och/eller ljudspår är en väsentlig del av Tiktok. Avsluta med att lägga till en lämplig caption, lite hashtags (t.ex. #tiktoksuomi) och voilá, ni har gjort en Tiktok! Om ni är riktigt skickliga kan ni prova lägga till lite effekter och kanske också någon transition i er video. En bra tumregel för Tiktok är att försöka hålla videorna korta och ha ganska snabbt tempo mellan klippen. Tiktok har även lanserat Tiktok-stories vilket gör det möjligt att skapa storyn på plattformen. Du kan också publicera bilder om du så önskar.
Behöver jag anlita en marknadsbyrå för att börja med Tiktok för företaget?
Det är upp till var och en själv. Fördelen av att samarbeta med oss på Seger Marketing är att vi jobbat aktivt med Tiktok i flera år. Därmed vet vi vad som fungerar på Tiktok och hurdant innehåll som kunde vara lämpligt för er. Vi kan hjälpa till med allt från fungerande Tiktok-strategier till innehållsproduktion, publicering och annonsering. Vi installerar också Tiktok pixeln i samspråk med er webbutvecklare vid behov.
Vi har erfarenhet av att jobba med kunder i olika storlek, både B2B (business-to-business) och B2C (business-to-customer) företag. Vi har erfarenhet av att jobba med många olika branscher, allt från skönhet till bygg. Då ni anlitar oss får ni dessutom mer tid att satsa på er kärnverksamhet.
Är Tiktok bara för dansande tonåringar?
Nejdå, men naturligtvis ska de tonåringar som vill få fortsätta dansa. I dagens läge innehåller Tiktok något för alla och ifall ni inom företaget är allergiska för dans kommer algoritmen sålla bort danserna ganska snabbt. Tiktok är så mycket mer än dans, och om skatteverket kan lyckas på plattformen kan garanterat ert företag också. Om ni däremot vill testa på någon trendande dans är det självklart fortfarande möjligt. Bara att öva stegen och sätta igång!
Tiktok-marknadsföring i ett nötskal
Som företag kan man marknadsföra organiskt med att ladda upp videor och låta algoritmen sprida dem, eller försäkra sig om att nå ut till en relevant målgrupp genom betald annonsering. Det är fortfarande förhållandevis billigt att annonsera på Tiktok och man måste inte ha ett aktivt konto för att göra det.