Korta videor, eller short form video på engelska, är ett av de bästa sätten att nå olika åldersgrupper på sociala medier. Dessa videor är snabba, korta och så koncisa som möjligt. I det här inlägget har vi samlat allt du behöver veta om short form videor. Trevlig läsning!
Gå direkt till frågor och svar
När vi talar om korta videor som innehållsformat menar vi cirka 30-60 sekunders videor där företaget, dess produkter och tjänster presenteras snabbt. Short form videor är ett effektivt sätt att kommunicera ditt företags budskap till en bred målgrupp, både yngre och äldre. Inom marknadsföring fungerar korta videor ofta bättre än vanliga bilder.
”Om en bild säger mer än tusen ord, hur mycket kan man då egentligen säga med en kort video?”
I short form videor handlar det inte om branschen, utan om själva idén och hur den förverkligas. Detta är de tiotals miljoner kostnadsfria visningar som vi har uppnått för våra kunders videor, ett bra exempel på. Hos Seger Marketing har vi skapat short form videor för våra kunder i flera år och inom många olika branscher. Vi vet vad vi talar om!
Även om short form videor passar på alla plattformar, fungerar de bäst på Instagram Reels, TikTok eller YouTube Shorts. Självklart kan de också användas på till exempel LinkedIn eller Facebook.
När du skapar short form videor är det viktigt att komma ihåg att hålla tempot snabbt, annars tröttnar tittaren. Vi lever i en värld där vi inte orkar vänta på information, vi vill ha den direkt. Därför är det viktigt att vara noggrann under de första sekunderna av videon. Om du inte sätter en lämplig ”hook” i början, som fångar tittarens intresse, kan resten av videon gå obemärkt förbi, eftersom tittaren redan fortsatt scrolla.
Innehållsmässigt är det också värt att placera den viktigaste informationen först, för att först senare förklara vad man menar med det. För jämförelse, tänk en nyhet i en papperstidning: I den typen av nyhet vill vi att läsaren måste läsa hela artikeln innan de når till den punkt där själva huvudinformationen avslöjas. I en short form video gör vi tvärtom: Vi berättar omedelbart huvudinformationen, det vill säga ”kärnan” och fortsätter sedan öppna upp helheten.
När vi på Seger spelar in short form videor, filmar vi ofta flera videor samtidigt. Vi kommer överens med kunden om ett datum när vi kommer på plats och filmar, innan det planerar vi innehållet, samt manus för inspelningen enligt de ramar som kunden gett.
Boka ett möte med oss
Tillsammans kan vi fundera ut hur kortvideor kan hjälpa er och i vilka kanaler ni borde finnas. Ta kontakt!
Q&A
Ska man satsa på short form video?
Ja, ert företag bör skapa short form videor! Short form videor passar för alla branscher och nästan alla plattformar. Med short form videor kan ni berätta om ert företag och era tjänster på ett avslappnat, men ändå på ett professionellt sätt.
Hur långa är short form videor?
Detta är en bra fråga. Ofta sägs det att korta videor är cirka 30-60 sekunder långa. På Seger anser vi att en video kan vara ännu kortare om det är möjligt. Vi lever i en tid där allting måste ske snabbt. Om informationen inte ges snabbt och smidigt fortsätter vi att scrolla. Å andra sidan kan en video vara längre, så länge innehållet är relevant.
Hur skapar man bra short form videor?
Börja med kärnan och berätta den viktigaste informationen först. Det kan också vara en fråga som du besvarar i videon. Den första sekunden är mycket viktig, eftersom en dålig inledning kan förlora över hälften av tittarna och därmed också potentiella kunder, då många kan fortsätta scrollande ifall videon inte fångar deras intresse. Gör videon så livlig, tydlig och smidig som möjligt. Gör den inte onödigt lång. Kom också ihåg att se över ljus- och ljudkvaliteten. En viss form av undertext kan vara ett bra tillägg för att göra videon ännu tydligare.
Vilka branscher passar short form videor för?
För Alla! På Seger Marketing har vi huvudsakligen skapat short form videor för TikTok, Instagram och Youtube för företag inom olika branscher. Vår erfarenhet säger att till exempel företag inom hudvård, sjöfart och byggsektorn alla kan lyckas lika bra. Målgrupperna väntar där ute på att få se era videor, det gäller bara för er att hitta dem!
Vilket format används för short form video?
Det mest populära formatet är stående, det vill säga 9:16. Klassiska videor som företagsvideor, filmas oftast i liggande format, 16:9 eller 1:1, men för short form videor är det stående formatet det bästa valet. På Seger är vi också vana vid att omvandla klassiska videor till korta videor. Läs mer om våra videotjänster.
Hur filmar jag en short form video?
Se till så att belysningen är bra, att det inte är för mycket ljud i bakgrunden och att den personen som filmas ser glad ut. Om du vill kan du använda dig av hjälpmedel som till exempel en Gimball (balanserar kameran), extra ljus eller en mikrofon. Om idén är att den som filmas ska röra sig, bör personen ta några steg innan hen börjar prata, annars kommer början att se konstgjord och oprofessionell ut.
Varför välja en reklambyrå för short form videor?
När du väljer oss får du tid att fokusera på kärnverksamheten för ditt företag. Vi planerar och genomför din vision med professionell precision. Kunderna får vara så aktiva som de själva önskar. Vi är skickliga på att anpassa innehållet för olika branscher och känner till målgrupperna väl. Du är alltså i trygga händer!
Hur marknadsför jag short form videor?
På samma sätt som du skulle göra för en vanlig publicering i betald marknadsföring. På sociala medieplattformar finns det egna business managers eller ads managers som du kan använda för att marknadsföra dina videor. Skapa en kampanj, skapa en ad ser som är optimerad för din målgrupp och lägg till önskat antal annonser. Du behöver oftast både en business manager- och ett annonsör konto (advertiser account). Känns det svårt? Vi hjälper dig! Läs mer om våra digitala marknadsföringstjänster.
Vilka resultat kan jag få med short form videor?
Det beror på många faktorer och kan variera mellan olika plattformar. Till exempel har vi på TikTok uppnått flera miljoner gratis visningar för våra kunders videor. Genom betald marknadsföring eller boost, kan man exempelvis följa tittartiden (average watch time) eller hur många personer som har sett X antal sekunder (till exempel ”6 second video views”). Dessutom kan du självklart mäta konverteringar (conversion), klick (clicks), kostnad per klick (cps), kostnad per tusen visningar (cpm), visningar (video views eller impressions), eller varför inte antalet kommentarer, gilla markeringar, sparade videor eller delningar. Alternativen är många.
Hur gynnas short form videor av algoritmen?
Detta beror också på plattformen, men generellt sett kan man tänka sig att short form videor har en bättre möjlighet att bli virala än till exempel en vanlig Instagram-publicering. När tillräckligt många människor ser din video och gillar den, visar algoritmen den för ännu fler människor. Algoritmen kan till exempel mäta tittartid (finish rate) och engagemangsnivå (engagement).
Vart publicerar man short form videor?
Till exempel på TikTok (1,9 miljoner användare i Finland), Instagram, (2,3 miljoner användare i Finland) eller YouTube (över fyra miljoner användare i Finland). Man kan också ”crossposts” innehållet om man så önskar. Det innebär att samma video postas på flera plattformar. Då kan man skriva om texten för varje plattform med plattformens eget typsnitt. Detta underlättar att hitta videon i sökfälten för respektive plattform.